Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 733 ggr
gejsa
0

Då var det nästan klart då!

Veterinären var ju här i dag. Såg till att han stämplade i alla passen att dom inte skulle gå till kött. Nu är det bara en inackorderings pass och min islännings pass som inte har kommit än. Dom ska också få en stämpel av vet så är det klart sedan.

Då behöver jag inte tjafsa med blanketter ang fodret. Skönt!

Undrar hur många som kommer att göra som vi?

Sessan
0

Vad bra! Då slapp du av med lite bekymmer då!

Jag tror nog att många överväger att göra som du. Så skulle jag helt klart göra, även om jag till först skulle haft planer på att skicka till slakt.

gejsa
0

Jo, jag tror nog det också. Vet tyckte också att det var idioti med denna nya lag. Det blir ju bara merjobb för dom i onödan också. Men dom hittar väl snart på en ny lag.

Sessan
0

Ska bli intressant att se när dessa lagar som ni har kommer hit.

Här behöver vi inte ens betala om någon granskare kommer på oväntat besök. Jag behövde iaf inte.

gejsa
0

Nej, det var så först. Dom kom hit och kollade stallen. Sedan nästa gång dom kom så fick man betala. Sedan kom en lag om det och en lag om det…bla bla bla. Dom slutar aldrig. Var du glad att det inte kommit till dig. Förr om åren hade jag ju 5-6 inackorderingar. Nu har jag bara 3 för dom har bestämt det. fy sjutton säger jag bara.

bubbelbubbel
0

det är nog rätt många som kommer se till att få den stämpeln, är det nått speciellt man måste göra, eller är det bara vad man vill ?

skulle ju aldrig vela att min häst blev mat. ooooh neeej!

LinneaG
0

Någon som vet när man måste börja med
dessa blanketter?

Tummelisa
0

Var ska ni göra av era hästar när de "vandrar vidare"?

Linda
0

Jag har inget emot att sända mina hästar som kött faktist!

-Jag äter knappt något kött själv men den rådande svälten i världen skulle jag aldrig kunna komma på tanken om hästen dvs inte behandlats med medicin osv..att så egoistiskt (även om inte det köttet/läs födan..) kommer till direkt nytta..bara låta det gå till spillo för att i sin tur ist för att tjäna krets loppet vara en del av miljöförstöringen som det faktist blir (av all kremering).

Jag tycker att man ska ta till vara på det krettsloppet som ett tack för det överflöd vi faktist har.

Vi föder våra hästra med spannmål osv för att ha dem till sällskap, ridning, när vi tagit vårt sista farväl av våra vänner så är bara "skalet" kvar iaf.

/Min åsikt..

Kiara
0

#7 Om jag inte fixar stämpel i passet så är risken stor att hästarna får vandra vidare av svält. Jag har det finaste hö man kan tänka sig till hästarna men inget kvitto då bonden som slår det inte lämnar ut kvitto.

Så alternativet skulle vara att slå min åker och bränna höt och själv köpa hö av en annan bonde. Så mina hästar får nog vila på samma plats som min hund och tvilling fölen, nergrävda av samma bonde som slår mitt hö. Eller så får dom bli fjärrvärme det är ju också ett alternativ

#8 Jo då att dom ska kunna bli mat är ju inte fel, men regelverket är sådant att det inte är möjligt och i Sverige äter vi så lite hästkött att slakteriet inte vill ha hästarna, sen kan jag inte tänka mig att skick iväg min häst den sita resan ensam. Då är det nödslakt som gäller och det är knappt att dom åker på det längre inte här i Göteborg i alla fall.

gejsa
0

Jag skulle aldrig tänka mig att sända mina hästar till slakthuset. Vet att det bara är skalet kvar när dom dör. Men just rädslan för att komma dit och höra olika djur innan dom dör. Nej, jag vill att dom ska få dö lugnt och fridfullt här hemma. Utan stress och rädsla.

Sedan tycker jag inte att man ska äta sina vänner.

gejsa
0

Vad menar du Kiara. Dom skriker ju efter hästkött i Sverige vad jag har hört. Det är det jag menar med att dom biter sig i sin egna svans. Först vill dom ha hästkött sedan gör dom en lag som gör så att vi skriver i passen att dom inte ska bli hästkött. Lite lustigt är det faktist.

Det finns ju bilar som kommer och hämtar djurkadaver och åker till en förbränningsugn. Det kostar ca 2500-3500 kr. Dom som kommer och avlivar brukar även ta med sig djuren.Så vad jag förstår så finns det två alternativ. Eller be om tillstånd att få begrava hemma. Vilket jag inte vill. Orkar inte ha en grav här hemma. Tycker det skulle vara jobbigt att veta att mina djur ligger där. Har begravt kaninen och ska även göra så med den andra. Men inga katter eller hundar dom skickar jag till förbränning. Bättre med minnen som kort och så tycker jag. Så i stället för att få pengar ca samma summa när man lämnar till slakt så får man betala detta. Men det är det värt tycker jag. Som en tjej sa i stallet: det är ju inget att tänka på tycker jag man äter väl inte sina vänner.

Sessan
0

#10 Håller med gejsa där.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att någon äter upp mina hästar som är som hundar för mig. Dessutom tror jag att hästar kan ana vad som är pågång i slakthuset samt att de känner alla hemska lukter av död där. Sen vet jag också att hästar kan bli uppstallade upp till flera timmar innan de slaktas och då handlar det inte om trevliga boxar med bädd att ligga på.

När min finnhäst, som inte har så länge kvar, tas bort blir det troligtvis med spruta och sen bränning. Bäst så, både för henne och mig.

Kiara
0

Grannarna hade svårt att få nödslakt till sin häst men det kan bero på att vi bor i en stor stad med mycket häst.

Att skicka iväg hästen bort det kan jag inte tänka mig för då lever "skalet" jag vill hålla den och se när den dör, det är min plikt.

gejsa
0

Man kan beställa bilen flera veckor före. Vet inte om dom kallar det nödslakt här. Vet att dom beställde avlivning och hämtning av vår gamla d-ponny förra året.

Men du kan följa med kiara till slakthuset om du vill och vara med när det händer. Fast jag skulle aldrig varken orka det eller vilja det. Fy fasiken. Har sett på TV:n hur det ser ut där. Och varit på Scan och gått runt där. Efter detta åt jag inte grillkorv på flera år. Fick även gå in i stallen där dom stackars djuren stod. Oj, oj, oj säger jag bara. Hade jag kunnat så skulle jag tagit hem varenda djur då.

gejsa
0

ja, jag håller med dig kiara absolut. Vill inte att hästarna ska behöva känna oro när man ska slakta dom.

Jag försöker så gott det går även att ta hit veterinären när han ska ta bort våra smådjur också. För att dom inte ska behöva bli rädda det sista dom är i sitt liv. Hade ju bl a en katt som var livrädd så fort vi åkte bil. Inte vill man det inte.

CBA
0

Jag lät enskillt kremera min gamle när han fick vandra vidare. Nu var han fullproppad med mediciner men alternativet att gå till föda finns inte i min värld.

Men han kremering kostade inga 2500-3500:- (kan ju berott på att han blev enskillt kremerad kanske), transporten från Strömsholm där han togs bort till Ulltuna (en resa på ca 25 mil) kostade bara den 2500….sen tog dom pris/kg häst för att kremera honom….slutsumman slutade på ca 10000:-….men det var det värt för nu kan jag lägga honom till hans sista vila där jag själv vill och han en plats där jag kan hälsa på honom.

Det här känns bäst för mig….men alla sörjer vi olika….

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Ja CBA det är jättemycket dyrare att kremera djuret själv. Vet en som gjorde det med sin hund. Det blev åtskilliga tusenlappar extra.

Linda
0

man kan utföra avlivningen hemma iaf..Skulle aldrig heller utsätta dem för stress sista resan..

lisette
0

jag har faktiskt hört att de hästar som slaktas här nere i skåne skickas köttet upp i landet för att man ska slippa äta köttet från sin egen häst..

Linda
0

Hmm sådannt tror jag inte köttindustrin bryr sig i.

-Jag gillar inte kött, äter det hemskt sällan men vill inte kalla mig vegetarian..men igentligen borde vi äta mer hästkött så att vi inte bara exporterar ut våra hästar på otrevliga färder..

-Nu när galna kosjukan är på tapeten och allt, borde man kanske göra som Italienarna..

gejsa
0

Jag vet att man kan avliva hemma och skicka iväg det till kött ändå. Men skulle aldrig i min vildaste fantasi göra det iaf. Jag äter kött men inte hästkött i den mån jag vet att det inte är hästkött. Jag tycker inte om att äta hästar som har gjort oss så lyckliga när vi har ägt dom. Fått rida på dom och uppleva saker tillsammans. Nej, jag ska kremera alla mina djur.

lisette
0

jag gillar inte heller kött, det enda jag äter det är färs.

men jag hade inte heller tvekat så mkt att skicka min häst till slakt om det hade behövts, om jag haft ngn då.

jag tror det handlar mkt om snålhet att man vill sätta en stämpel i passet, att man vill kunna köpa sitt foder svart. att man ska slippa bekymret med kvitton osv.

gejsa
0

Färs är ju också kött fast det är malt.

Det handlar inte alls om snålhet att göra. Jag ville inte  hålla på och skriva blanketter osv. Sedan har jag ju ändå inte tänkt skicka dom till slakt så.

Men det är klart man är sig själv närmast. Vad är det för fel med att försöka komma undan så billigt som möjligt när man köper hö???? Har man 4 hästar som jag så är det inte konstigt. Sedan har ju ändå fler lagar kommit till att man bara får ha tex 3 inackorderingar utan tillstånd. Så jag har ju fått minska mina inackorderingar med 3 st. Det är mycket inkomst som försvann då må du tro.

lisette
0

ja men det handlar inte om djuret för min del gejsa. jag klarar inte av att tugga på en köttbit, det är konsistensen det hänger på. har provat jättemånga gånger att äta kotletter osv. men det blir gummi i munnen på mig… tyvärr.

nej det är inget fel i att försöka komma så billigt undan som möjligt! snarare tvärtom, har du mer pengar över så kan man kanske ta ännu bättre hand om sin häst.

vad händer egentligen om man skulle sälja hästen? står stämplen kvar i passet då? när du får en stämpel i passet så bestämmer du ju för framtida ägare huruvida hästen får slaktas eller ej…

gejsa
0

Ja, det följer med hästen tills den dör. Det är inget fel med det. Det är nog många som kommer att göra så nu.

För mig är kött ett djur oavsett om det är malt eller helt. Jag äter inte häst. Men jag äter annat köttdjur. Men skulle jag kunna så skulle jag nog sluta helt med det. Men har ingen fantasi vad man kan äta annars. Har försökt att äta vegetariskt men icke sa nicke med en gubbe som är köttokig.

Linda
0

#25 Som för mig då.

Sungria
0

#21 o #23 - Har också svårt för ko och griskött. Vet inte varför, har bara svårt att äta det. Älskar kyckling däremot :)

bubbelbubbel
0

jag är inte heller mycket för kött, men jag äter det ändå.
förmodligen av anledningen för att det ibland är gott, men också för att jag med har en köttokig karl som absolut inte skulle äta så mycket vegetariskt.

men jag tror att om jag hade haft kor, hade jag förmodligen inte kunnat äta dom, samma sak om jag hade haft grisar, jag, och många med mig (?), får väl nån slags samhörighet med djuret, att det känns så fel att då äta upp den. . .

men den dagen jag köper häst, och fixar den stämpeln, handlar det inte för min del om att komma undan billigare, utan mer kanske om att jag inte skulle vela bli uppäten av min kompis om jag skulle dö. . .

lisette
0

# 27 vad skönt att höra att det inte bara jag som är så knasig med mat

gejsa
0

bubbelbubbel! Du kommer inte undan billigare om du fixar stämpeln i passet. Tvärtom. Men du slipper hålla på med en massa papper. skriva i formulär varje år och redovisa vad och hur mycket hästarna har ätit. Spara alla kvitton osv.

bubbelbubbel
0

nej det gör man säkert inte, men det känns nästan som om man gör det om man slipper ta hand om alla papper och sånt, är expert på att slarva bort grejjer. haha

Wanilj
0

NU HÄNGER INTE JAG MED??????

Vad har hänt, vad måste man göra och vem skickar blanketter vart hämtar man blanketter osv… Jag har tydligen missat allt här!!! Våra hästar går ju på fri tillgång!! Jag kan inte säga exakt vad de äter ju!!!

Ni vet ju själva hur det bli,,, en bal dålig och tio halmbalar till hinder osv..

Kiara
0
jen
0

jag skulle inte kunna sända min häst till slakt.  min förra fick somna in hemma på sin älsklingsplats.

Det ska våra nuvarande hästar också få göra när den dagen kommer…

Wanilj
0

Nu har jag tidigare under dagen ringt till jordbruksverket etc.. vi har "nödslakt" heter ju inte så men ni förstår nog. Det kostar 3500 och då kommer de hem och avlivar hästen samt tar hand om kroppen.. Sen finns ju alternativet att veterinären kommer och ger en spruta för att man därefter trasporterar bort den… Alternativet är att köra 20 mil till närmsta slakteri som tar emot hästar.. Om man räknar in de extra 3500 när man köper en häst och sätter det på ett enskilt konto så har man de pengarna när hästen ska vandra vidare..

gejsa
0

Ja, 3500 kr är väl inga pengar i dagens läge tycker jag. Dom kan man nog snabbt samla ihop om det skulle behövas sedan. Tycker att det känns skönare att veta att man har gjort sin vän en tjänst genom att ta bort dom hemma. Så slipper dom vara oroliga dom sista timmarna i sitt liv.

Wanilj
0

man blir lite ledsen när man tänker på detGråter… min sambo blev jätteledsen när vi pratade om det här tidigare under kvällen… han vill ABSOLUT INTE köra dem till slakt…

gejsa
0

Nej, det känns inte så kul att ens behöva tänka på det. Men det är som gamlingar som spar till sin egna begravningar. Lika otäckt det. Tyvärr lever ju inte våra djur lika länge som oss. Såg på Buke några hästar som fick avlivas i dag. En av dom såg ut precis som min Gobban. Då grät jag. För man vet ju aldrig när det deras "tur". Tack och lov.

bubbelbubbel
0

när dom tog bort min "medryttarhäst", perle, så gjorde dom det hemma, det kom nån kille som sprutade dom båda och sen tog med dom därifrån. usch, så hemskt. men det går ju fort. och är väl rätt smärtfritt hoppas jag. lenas pappa (hon som ägde honom) fick stå och hålla i både perle och hans flickvän. så hemskt. =/

gejsa
0

Ja visst är det jobbigt. Har aldrig varit med en hästs avlivning men hundar, katter och kanin. Dom får en spruta och somnar sakta in för alltid. Visst är det grymt. Men är dom sjuka och mår dåligt så gör man ju dom en tjänst eg. Vi människor får ju gå och självdö och kan ha jätteont. Djuren har det ju bättre många ggr. Dom slipper lida så länge.

Har sett en tjur en gång få en bultpistol i huvudet. Han dog innan han ramlade såg det ut som. Men stressen innan han dog var jobbig. Han smet ifrån platsen när han skulle bultas. Kanske han anade. Och han var inte ens sjuk dom skulle ju äta honom. Han var bara 2 år.

Wanilj
0

…. det är fruktansvärt jobbigt… jag brukar gråta floder och det känns som att man aldrig ska bli hel igen… men det blir stämplar här också..

lisette
0

idag fick jag reda på att min hunds bror ska avlivas den 20/3. jag började asböla… tycker det är så hemskt…

gejsa
0

Ja, det är verkligen jobbigt att gå och vänta på att dagen ska komma också. Vad sa du att det var för fel på hunden? Ålder?

lisette
0

höfterna, han är bara två så det är ju inte åldern! ;)

Wanilj
0

det var tungt…. stackars lille vovve!

lisette
0

har tagit foton från deras sista träff. de var hos oss igår.. sorligt.

gejsa
0

Nej, men vad grymt är det så illa att han måste avlivas.

Var är fotot?

Faxlin
0

Usch, stackars er. Förstår att det är tungt.
Kram på er

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

när munne springer och leker mycket så haltar han sedan, han kan knappt resa sig upp. det är illa tyvärr…  

på kameran, min usbkabel har gått sönder så jag inväntar min nya… :D

lisette
0

när munne springer och leker mycket så haltar han sedan, han kan knappt resa sig upp. det är illa tyvärr…  

på kameran, min usbkabel har gått sönder så jag inväntar min nya… :D

bubbelbubbel
0

oh neej så sorligt lisette.
min mammas man, hade två schäfrar innan, jag tror båda fick höftproblem, den sista, sissi, fick han bära ut när hon skulle kissa, sen fick hon ligga jämte vattenskålen nästan jämt..så hon kunde dricka när hon ville.
det är så hemskt när dom inte kan röra sig..och det är ju så hemskt att det kan gå så fort. men hon var ju iof gammal med..
tänker på dig.

lisette
0
gejsa
0

bubbelbubbel! Hur länge gjorde han så med schäfern? Att han bar ut den för att kissa och så?

elin
0

Jag blev vegetarian när mitt allt var tvungen att avlivas. dock! blev han aldrig kött, han hade massor medecin i sig. Men det bar mig emot att äta djur då. Det gick bara inte. Smärtan fanns där ändå.
Dessvärre blev jag deprimerad också..
Men idag går det framåt… saknaden väger..
Men sorgen skaver.. Jag gråter närapå bara av o skriva det här..
Jag saknar dey bastiih .. I WANT YOU BACK!!

Älskar dey bastih förevigt.. /ledsen sörgande matte

/Elin

bubbelbubbel
0

gejsa, hmm. det var inte alls länge, han märkte ju på henne att hon allt mindre kunde röra sig obehindrat, men det var nog bara sista dagarna innan dom tog bort henne han fick bära.
men hon var gammal med. 13 eller 14 tror jag, fin som sjutton.

gejsa
0

Ja, jag tänkte väl. Det lät som om han gjorde så länge. En del har ju inte "hjärta" att avliva sina djur fast dom lider.

bubbelbubbel
0

oh nej oh nej. det var bara sista dagarna. men det var nog ett svårt beslut. han var väldans ledsen.