Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1165 ggr
tezzie
0

Pessoabettets vara eller icke vara

Pessoabettet skapar verkligen reaktioner i alla sammanhang det nämns.

Är du för eller emot pessoabett?

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Jag använder det inte själv, men har ingenting emot det. Anser inte att det är skadligt om det används med en mjuk hand. Hur skarpt bettet blir tycker jag sitter i ryttarens hand helt och hållet.

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
0

Emot. Ser inget positivt med det alls…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

#1 Har inget att göra med att det är skarpt, utan att det blir fel effekt på det. Hävstångseffekt, och till såna bett ska det vara kindkedja annars fungerar de inte som de ska.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

joytick
0

Emot.

Säger som Alex, ett rakt Pessoa med kindkjedja skulle jag  godkänna.

Alex
0

Hänvisar till denna tråd, där Snuttan förklarat väldigt bra med bilder…

Utan kindkedja dras hela nackstycket ned, och trycket hamnar på nacken. Inte det man vill uppnå med ett bett, eller hur? :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

KallaMigMimmi
0

Mycket prat om bett idag :)

Emot om det används av fel ryttare och om man använder det för att hästen är okänslig och man använder det inte i syfte att få hästen kännslig igen. Det vill säja att man byter ut pessoat mot vanligt bett helt och hållet.

För om det används av en väldigt mjuk hand på kännsliga hästar för att kunna rida på långa tyglar (självklart fortfarande kontakt) eller för att få en okänslig häst kännslig och använda pessoa under en tid istället för att sitta och hålla och dra hårt i hästens mun.

vet att det värkar som att jag motsäjer mig själv här men hoppas ni förstår skilnaden. annars försöker jag förklara bättre.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
0

tyckte tråden i inlägg 5# vissade bra hur pessoat invärkade men det är ju inget bett som man sitter och håller i och man drar inte så att det blir den stora invärkan på naken om man använder det rätt. Men om man håller fast bettet så gör det stor skada på hästens nake.

min häst gick med huvet böjt länge efter att en provryttare tästred och höl fast tyglarna även om hon inte fick rida länge..AV!!

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Alex
0

#6 Då finns det bättre bett av välja på. Bett med hävstångseffekt med kindkedja, som inte påverkar nacken.

"För om det används av en väldigt mjuk hand på kännsliga hästar för att kunna rida på långa tyglar (självklart fortfarande kontakt)"

Varför då inte använda ett vanligt tränsbett..?

#7 Den effekten får du bara du tar i tyglarna. Sen kanske inte lika extremt som på bilderna, men det blir ändå ett tryck på nacken, det kommer man inte ifrån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Believer
0

Tänker inte ens lägga mig i den här tråden haha… den förra spårade ju ur totalt..

elin
0

Jag är emot pessoabettet.
Pessoabettet kan utan vidare pressa sönder hästens lanar.

/Elin

LinaN
0

Jag är emot bett.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mandysan
0

Helt klart emot pessoa, ett rent mardörmsbett enligt mig… Det enda bettet som kommer i närheten av min häst är tredelat eller rakt tränsbett. men vi håller på och går över till bettlöst ist.

warum_nicht
0

jag har inget emot att använda mig av det. ser det som ett alternativ till ett hävstångsverkande bett då det ger lite hävande verkan och lite hissande verkan.

sen så säger det sig själ, bettet höjer hästens mungipor. det trycker INTE ner nacken… skulle det skapa ett tryck på nacken så skulle hästen bokstavligen vara tvungen att hålla fast bettet med tänderna.

bett är aldrig värre än handen som håller i det. det snällaste bett (eller bettlösa träns) kan vara en kniv i en apas hand.

VeNyRa
0

Jag använde pessoa ett tag när vi hoppade men effekten blev att han tappade bjudningen.
och förut när jag var osäker på om jag kunde hålla honom i skogen använde jag det.

jag tycker att det är alldeles för starkt för monsun så nu används det inte mer.

Virtual
0

Okejj, for det forsta: det heter Belgiskt gag! inte att forglomma eftersom manga tror att det ar bra "for Pessoa anvander de ju".

For det andra ar jag emot det. Hanvisar till de ovan som ar emot, speciellt bildserien.

Bobby
0

På vår ponny är pessoa jättebra. Funkar kanon. Har provat andra bett mn pessoat accepterar han bra.

bubbelbubbel
0

jag har inget problem personligen med pessoabett.
men jag kan inte rida på det :P
jango lyssnade inte för fem öre, men på tredelat gick hon bra med mig, däremot har hennes ägare inga problem att rida på pessoa och för dom funkar det hur bra som helst.
dragon rids med ett tredelat pessoa och det är inte heller några problem.

jag tror faktiskt som warum_nicht, "bett är aldrig värre än handen som håller i det. det snällaste bett (eller bettlösa träns) kan vara en kniv i en apas hand."

Pazuzu
0

#15: Var har du hört att det kallas för belgiskt gag? Jag har sett många namn (de vanligaste är nog dutch gag eller continental gag), men jag har aldrig hört din variant.

Klasselover
0

Jag är för. Jag använder ett tredelat vid uteritt. Tycker att rakt eller tredelat är bäst :) Jag brukar ha en delta/sporrem under hakan så bettet inte åker runt.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mandysan
0

#18 Jag har hört många säga belgiskt gag, men betydligt fler säger pessoa… Belgiskt gag är dock ett bätre namn anser jag!

Virtual
0

#18 ja visst! sa sager man ju "internationellt" men svenska namnet ar ju anda Belgiskt gag.

#20 haller med! battre me Belgiskt gag an Pessoa;)

Pazuzu
0

# 21: Konstigt måste jag säga, eftersom jag aldrig hört någon (i Sverige) kalla det för det. Men det kanske beror lite på var i landet man bor?

Huruvida det är bättre med det namnet före det andra beror ju lite på. Det är ju inte riktigt utrett vem som är "upphovsman" till bettet, och tills dess är väl det ena eller andra varken sämre eller bättre i mitt tycke.

[MajaWrangstadh]
0

EMOT pessoa. Självklart.

Thorsson
0

Jag gillar det, men jag använder det inte själv. Hade jag haft en annan häst så kanske, men Lord är så pass fin i munnen så han rids på 3-delat tränsbett.

Anna
0

Emot, helt klart. Ser inte något positivt med det överhuvudtaget och skulle inte vilja rida med det.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anoziz
0

Jag är varken för eller emot, det beror helt på vilken häst det är och vilken ryttare som rider med pessoa.

Jojaton
0

Beror på hästen och framförallt ryttaren. Rider man med det rätt är det ju inget problem med det.

Johanna - Instagram

Fluum
0

jag är för pessoa! men tycker att det ska användas som ett "övergångsbett" , tex. om man har en häst som har börjat dra slita och bli stark, så tycker jag man kan anväda det men helst byta tillbaka till vanligt när det går ingen. så gjorde jag, jag satte upp ett mål att kunna bya tillbaka till vanligt bett. vilket vi lyckats med =) men visst kan man ha pessoa som alldagliga bettet om man har mjuk och stadig hand. men då ska det vara en ryttare som förstår att det kan gå illa om man tar för hårt osv. (hackamor är ju också så det kan ju gå illa om man tar i för hårt :( )

Fluum
0

glömde skriva att jag haft en "kindkjedja" (av läder xP) när jag red på pessoa =)