Annons:
Etikettövrigt
Läst 302 ggr
pbsm_marsvin
7/16/20, 6:55 PM

Kostnad

Hej! Jag undrar ungefär hur mycket det kostar att ha häst under 10 månader. Jag vill jättegärna hyra från sjöis och behöver veta lite priser. Skulle vara väldigt tacksam för svar.

Annons:
Nephi
7/16/20, 8:50 PM
#1

Du får räkna, vad kostar stall, foder, strö, hovis? Kan tyvärr inte hjälpa dig räkna då jag inte vet vad hyra för stallplats ligger på i området där du bor, vet inte heller foderpriser och hovis priser. Sen får du även räkna med ev hyra för ridbana och transport till och från ev träning beroende på hur anläggningen ser ut runt stallet och hur du tänkt med träning. Behöver du betala försäkring eller står dem för det? Behöver du betala för att hyra hästen? Sen får man alltid räkna lite i överkant för det blir ofta dyrare än man tänkt.. Har inte hästen hällt ut vatten så man får byta hela bädden, så har råttorna gett sig på fodret, höet möglat, hästen tappat skon eller så har man helt enkelt hittat något gulligt till hästen man inte kunde låta bli att köpa :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Bjallstal
7/17/20, 4:22 PM
#2

Det skiljer oerhört mycket beroende på vart man bor och vilken typ av stall man ska stå uppstallad i, hur mycket man ska rida för tränare, tävla osv. Även beroende på hur fodervärdsavtalet ser ut. Gå igenom alla kostnader, även kostnader som ev kan behövas vid skada/sjukdom. Släng sedan på en buffert utöver det, blir nästan alltid dyrare än vad man räknat med. Min sista häst kostade mig ca 3500:- i månaden totalt. Men vet att allt från ca 1500-10 000:- räknas som ”normalt” häromkring.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Zelmabus
7/26/20, 7:04 PM
#3

Börja med att kolla runt där du bor vad stallplatserna kostar. Ex min stallplats kostar 3200kr plus strö (ca 400 kr)/kraft(ca 250 kr). Hovslagare var 7 v 1100 kr sommar(dyrare vinter med sulor/brodd). Vet inte om man hyr om man betalar försäkring? Annars tillkommer det med några hundra kr/månad. Även trevprov samt avmaskning kan tillkomma. Nu räknade jag bara med basic kostnader.

Upp till toppen
Annons: