Annons:
Etikettridning
Läst 333 ggr
Kajsalun
2020-07-15 18:01

Hur sätter man igång hästen efter vilan?

Hej! Min häst har fått 2 veckor sommarvila då vi kände att han behövde en liten paus från hoppningen och all annan ridning, så på måndag ska vi börja sätta igång honom igen. Hur tycker ni att jag ska sätta Igång honom igen? Ska man skritta några dagar och sedan trappa upp långsamt eller är det överdrivet försiktigt? Ska man börja på hårt underlag eller i skogen? Hur lång tid bör det ta innan han är helt igångsatt? Funderar också på att anmäla oss till en hopptävling om lite drygt 3 veckor, är det för tidigt eller är jag året igen för försiktig? Hjälp mig😬

Annons:
Nephi
2020-07-15 19:53
#1

Var hästen i full kondition, hel och frisk innan vilan och den bara var på 2 veckor ser jag inget problem att sätta igång med lättare pass direkt, i samma stil som lättare pass innan vilan. Lyssna på hästen och din egen kunskap om hur den brukar vara samt tidigare skador och sjukdomar som kan påverka.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Shia1
2020-07-15 22:34
#2

Börja lite lätt första dagarna. Lätt skritt/jogg ksk halvtimma utan krav. Å sen trappa upp lite m lätt markarbete å v efter lättare hopp. Beroende på kondition osv innan. Min häst stod 6-8 v förra våren pga jag sjuk m end ett körpass däremellan(var t n kt han ev skulle starta men kom ej med) Efter att ha gått pullert en gång/dag å ridit 4-5 ggr vecka. Ibland kört en gång å ridit två ggr samma dag. Men när jag sen fick börja rida var det svag igångsättning för mig så blev lika för honom 😅 han hade dock ej tappat ngt. Jag allt så ja. Två v är inte så mkt. Känn hur det känns tänker jag🌟

Kajsalun
2020-07-16 10:18
#3

Ja han har blivit riden 4-6 gånger i veckan innan vilan och har inte haft några stora skador, så han var ju i full kondition. Tack så mycket för svaren😊

Upp till toppen
Annons: