Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 397 ggr
powerade
2020-07-14 21:27

Galliga ben

Min häst börjar få väldigt galliga ben nu när han bara står i hagen ( pga skada) Såå undrar om man bör kyla eller köra liniment för att få igång livet i benen? Eller något kombinerat? Har ni någon särskild produkt ni tkr extra bra om?

Annons:
Nephi
2020-07-14 22:42
#1

Hur stor är hagen? Om möjlighet finns och han äter foder ute, försök fodra i många små högar så han ändå behöver röra på sig för att få i sig. Vissa blir galliga väldigt fort om de står still mycket. Nattbandage brukar hjälpa vid installning övernatten, skulle dock aldrig använda det ute i hagen. Nu vet jag ju inte vad det är för skada och hur illa skadan är men finns möjlighet för kortare promenader så skulle det troligen hjälpa med att minska gallorna :) Om det kommer till produkter så var kyllera och värmelera min favorit till det mesta, går att lägga på som det är, med tidningspapper och padd under nattbandage och det är sen bara att borsta bort med borstar när det är torrt 😁 Använde alltid kyllera till ponnyn efter hårdare träningspass. Fördelen med leran är att den både ska kyla och värma för att lättare transportera bort restprodukter efter träning.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

powerade
2020-07-15 11:56
#2

#1 han har tyvärr mystisk hälta och ett hovben som roterat lite. Veterinären sa de va ok o promenera 10 minuter men iom rotationen o att han inte blir ens lite bättre o jag läst att dom bör stå still så det får läka så får han stå i sin hage. Komma in i stallet för att byta miljö.

Nephi
2020-07-15 13:05
#3

Mystisk hälta med hovbensrotation låter väldigt mycket som fång, är det det brukar rekommendationen vara att hästen stå inne på tjocka underlag eller i liten sjukhage ute i mjuk sand och inga promenader så länge hästen visar hälta. :) Nu vet jag inte vilken veterinär du har, men hade min vet sagt mystisk hälta med hovbensrotation hade jag önskat ett andra utlåtande av fångkunnig vet och fångkunnig hovis, men det är upp till dig :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

powerade
2020-07-15 15:41
#4

#3 jo jag vet men dom tyckte inte bedövningen skulle ta där den gjorde om de va pga det. Sen bråkar han sååååå mycket i hagen därför han får gå in o ut bara men uteslutit promenaderna. Och bokat in hos annan veterinär:) Har en barfota verkade med bra erfarenhet och kunskap men hon ser inga tydliga symtom utanpå. Men verkar han kort o rund om tårna. Bor tyvärr väldigt dåligt till veterinärer

Rafflan
2020-07-15 19:24
#5

#4 är barfota verkaren utbildad hovslagare med extra utbildning för sjukbeslag?
Vid hovbensrotation är skötseln av hovarna extremt viktig för att hästen inte ska få problem med smärta, hälta, inflammation, mm.

En barfota verkar har ingen utbildning, dem går en kurs på 1-3 dagar, så dem hinner inte lära sig allt, och speciellt inget om hovvård vid sjukdomar.

Shia1
2020-07-15 22:30
#6

När min häst skadade sig i slutet på förra året, blev han tjock å var halt. Troligtvis pga halkat i hagen då så var där. Blev bättre av att gå. Första dygnet kylde vi en gång i timmen å gick en km. Det gjorde mkt. Sedan promenad. Hade lindat båda fram. (var h fram men för belastningen skull) med care Fore paddar. Smörjde senare då det gick ned vid rörelse med whalstens röda liniment. Hade tur att det var kallt och han går ute=minskad svullnad. Gick att ha lindat på honom tills han var haltfri å svulnande började lägga sig. Då tog han av sig dem🤷‍♀️ (tre ggr på en dag så) Så då fick han gå utan sen. Beroende på vet säg kan man även ta aloe vers. Hjälper mkt. Men prata m den vet du har förtroende för först. ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: