Annons:
Etikettannonstorget
Läst 493 ggr
Stallmima
7/10/20, 8:12 PM

Prisfråga!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad skulle du betala för en 3-åring?  Ohanterat sto med "ovanlig" färg.  Okänd men ändå känd härstamning.

Annons:
Sugar Mist
7/10/20, 9:26 PM
#1

10k max

-

Stallmima
7/11/20, 8:30 AM
#2

#1 Det är inte min häst utan en vän som frågat om prisuppgift vad som kan tänkas. Själv skulle jag inte ens ge så mycket som 10´ . Tack för svar!  🙂

Caf_Roy
7/11/20, 3:20 PM
#3

Det skulle bero mest på hur hon rör sig och även vad hon har för temperament och sånt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
7/11/20, 4:14 PM
#4

10 000-20 000 beroende på raser i hästen, storlek, vad föräldrarna har för bakgrund (tex om föräldrarna är bra i någon tävlingsgren eller liknande)

Lona
7/11/20, 5:13 PM
#5

Mankhöjd? Vad ligger bakom henne, även om hon inte har stamtavla? Svenskfödd eller import?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Stallmima
7/11/20, 10:06 PM
#6

#3 Har inte sett henne "in action" mest stått i hagen när jag sett henne.  Helt  ohanterad!  Har egentligen inte gått att gå nära (öron bakåtstrukna)

#4 Mamman är travare/knabstrup (tror jag)  Pappan korsning, finns Connemara bakåt på farfars sida.Föräldrar  har  inte tävlat i någon gren. Kan tro hon är D-ponny

#5 Hon är svenskfödd

Annons:
Lona
7/12/20, 10:05 AM
#7

Det må låta krasst, men typ en symbolisk summa om man hittar precis rätt hem. Som säljare vill man såklart inte riskera att någon tar henne för att hon är billig (och kanske säljer henne vidare sen?) men som köpare hade jag inte gett många tusen för henne. Ett ganska osäkert kort, helt ohanterad - då finns det bättre alternativ vare sig man vill ha en unghäst, en sällskapshäst eller ett "projekt".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Stallmima
7/12/20, 10:39 AM
#8

#7 På denna häst är det jättemycket jobb att utföra innan tillförlit uppnåtts, hoppas bara hon hamnar hos någon som har tålamod. Ju äldre och större hästen blir tar det längre tid med detta.

Herveaux
7/13/20, 10:51 AM
#9

OT Ursäkta att jag kapar tråden här men jag vart bara så nyfiken, hur sköter man hovvård på en så pass ohanterad häst? Sedering?
//Nyfiken i en strut


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sugar Mist
7/13/20, 10:53 AM
#10

#9 Jag hade en sådan unghäst på foder, och hon hade gått 3 år utan att verka sina hovar. Hon hade en stor spricka i ena hoven och dom var fruktansvärt långa. När hon var van med grimma och att ledas så fick jag ringa ut distriktsvet för att ge lugnande och sen verkade vi hovarna.

-

Stallmima
7/13/20, 1:13 PM
#11

#9 Jadu, ingen aning faktiskt   🤔

Lona
7/13/20, 2:52 PM
#12

#9, Kan väl vara så att hon inte har fixat hovarna alls? 😢 Ytterligare ett skäl att tänka sig för ordentligt, likaså hur det är med annat som "ska" skötas om regelbundet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Shia1
7/13/20, 8:08 PM
#13

Skulle även ta en funderare varför den är ohanterad? Prismässigt -något mindre än likadan ettåring. Därav skulle jag börja om som om den vore en ettåring. Dvs inkl vilopauser osv. Men mellan 10-15 k om den ej är skadad eller bakomliggande orsak till den ej är hanterad som kan komma ligga ivägen längre fram. Samtidigt som man för 10-15 k kan få en fin oinriden oskadad travare.

Annons:
Bianca Songcastle
7/22/20, 11:17 AM
#14

Skulle gett Max sju-10 tusen.

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

Zadeira
7/24/20, 6:46 PM
#15

Jag skulle ta betalt för att ta hästen (skämt). Jag och en kompis skulle sköta, rida in osv en nordsvensk brukshäst som enbart gått med sin mamma i en hage sina 3 år, och var helt ohanterad. Efter den upplevelsen (som vi tyvärr inte fick slutföra för ägaren sålde honom när hans enda hagkompis,  mammahästen, dog) insåg jag att jag inte är helt sugen på det igen.

Men ägaren fick 10 000 för hästen när han såldes, och då hade vi lagt grunden med typ normal hantering, vi kunde leda hästen, borsta ordentligt, lyfta/kratsa hovar (hade hovis ute en gång), och köra lite löslongering och övningar i lina, samt att vi hade påbörjat sadelträning.

Så, jämför jag med den hästen skulle jag nog prissätta din strax under, typ 8000, lite beroende på vad som ingår (utrutsning, foder mm)

Upp till toppen
Annons: