Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 362 ggr
Pennyb
7/10/20, 6:40 PM

HOVSKÄGG (:(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en irish cob med ganska mycket hovskägg, men man börjar ju bli lite trött på det😅Så tänkte bara fråga, har någon erfarenhet? Skulle ni rekommendera det? Tog du någon bild så man ser lite närmre? Skicka gärna! Hur tyckte du det blev? Min häst är av den lite sportigare modellen och har inte galet tjocka ben.. Tack på förhand för funderar på att göra det:) Snälla, jag vill inte ha frågor som ”varför ska du göra det?” För det är inte vad jag frågar :s

Annons:
Stallmima
7/10/20, 8:17 PM
#1

Frågan är lite oviss  🤔  Tänkte du på att klippa hovskägget eller?  Förstår faktiskt inte vad du frågar om  😛

Pennyb
7/10/20, 8:27 PM
#2

#1 åh! Jag fick inte med det, jag menar att jag vill raka av det :)

Stallmima
7/10/20, 9:10 PM
#3

Även om jag är en fan av helrakade hästar så skulle jag inte raka av hovskägget på din häst. Det tillhör ju liksom rasen  👍

Pennyb
7/10/20, 10:35 PM
#4

#3 Men när jag ska ut på tex tävlingsbanorna så känns det som att hon blir lite klumpig av det? Vet inte varför😅Sen skulle hon nog se sportigare ut haha.. Många benskydd som inte passar på henne dessutom! Vad tycker du? Hon är antagligen en korsning av irish cob och något annat mer ”sportigare” för hon är inte så ”grov” ;)

Stallmima
7/11/20, 8:32 AM
#5

#4 Ja du kan ju pröva raka av, förhoppningsvis växer det ju ut igen  👍

Pennyb
7/11/20, 10:55 AM
#6

#5 precis, tack för svar :)

Annons:
Rafflan
7/11/20, 4:13 PM
#7

Hovskägg har ju dock som syfte att skydda benen och speciellt karleden, så om man rakar bort det ökar man risken för problem då man tar bort hästen naturliga skydd.
Är det väldigt mycket hovskägg kan man toppa det lite så det inte är så långt.
Är det väldigt tovigt kan man spreja med glanssprej som man har i manen eller svansen.

Hästar blir inte mer klumpiga med hovskägg, och det påverkar inte hästen i en hopptävling.

Upp till toppen
Annons: