Annons:
Etikettridning
Läst 252 ggr
Pennyb
7/10/20, 12:40 PM

Dehär med samlad galopp..

Hej!

Jag är en hyfsad nybörjare men ändå ridit i några år. Hästen jag rider är en imp. irland med hovskägg. vi tror hon är irländsk cob. Hon har stor galopp och när jag galopperar så är hon kontrollerbar, men när jag rider ut i skogen med någon annan så är hon inte det.. Så fick jag höra dethär med samlad galopp? Jag fattar inte riktigt "ridsports språket" än, så snälla förklara med enkla ord. hur får man till en samlad galopp så att man får kontroll på hästen osv? GE TIPS!

Annons:
Rafflan
7/11/20, 4:05 PM
#1

Samlad galopp är något man lär hästen genom utbildning och träning. Det kommer inte hjälpa dig att hästen går i samlad galopp. 

Det är vanligt att hästar blir lite piggare/mer framåt när man rider ut med sällskap, och därför svårare att kontrollera. Det bäst är att hålla er i skritt och trav, så att du och hästen får lära känna varandra, och så du har kontroll i skritt och trav innan du provar galopp. 

Det kan även vara bra att rent allmänt träna hästen i markarbete/dressyr, så hästen blir med utbildad/tränad för då blir dem ofta också lydigare :)

När hästen går i samlad galopp ska hästen sätta mer tryck/energi/kraft i bakbenen, och bli lättare i framdelen, galoppen blir då även mer långsam. För att göra detta krävs dock träning och att hästen har muskler att fysiskt klara att gå i samlade galopp då det är ganska fysiskt tufft för en otränad häst. Men att hästen kan gå i samlad galopp kommer inte hjälpa ditt problem, du och hästen behöver jobba ihop på att lära känna varandra, på kommunikation och lydnad :)

Upp till toppen
Annons: