Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 334 ggr
OliviaJW
2020-07-05 21:35

Vaccination

Hej, jag ska på ridläger med mn 11 åriga ponny i Bollnäs v 36, och måste veta om någon vet om man behöver vaccinera sin häst? Vi tävlar inte så han har inte blivit vaccinerad förut med ridlägret lär väl inte behöva vaccinationsintyg?

Annons:
thistletoe
2020-07-05 21:57
#1

De flesta ridanläggningar/föreningar kräver vaccination på besökande hästar, så jag skulle ha kollat med arrangören vad som gäller om jag var i din situation.

Lona
2020-07-05 21:57
#2

Ring dem och fråga, många har som krav att hästar som besöker deras anläggning ska vara vaccinerade. Sen tycker ju jag personligen att såvida man inte har en medicinsk anledning att låta bli så SKA man vaccinera sin häst, vare sig man är ute och tävlar eller inte. Det är ju dock en annan diskussion, att vara för eller mot vaccinationer. Ha det riktigt kul på ridlägret! 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2020-07-05 22:34
#3

Kolla med dem som håller i lägret. Men vanligen kräver dem att hästen är vaccinerad.

#2 har man eget stall, och inte åker på träningar/tävlingar så att hästar inte utsätts för smittorisk, så kan jag förstå att visa väljer enbart stelkramp.

Caf_Roy
2020-07-06 08:49
#4

Eftersom din häst ska iväg till en plats med nya hästar är det smart att vaccinera oavsett om det är ett krav från anläggningen eller inte. Du vet aldrig vad de andra hästarna/ryttarna kan ha råkat få med sig någon annan stans ifrån.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

OliviaJW
2020-07-06 11:07
#5

Men då har jag en till fråga, måste jag vaccinera 4 gånger det här året eller räcker det med att jag gör det innan lägret?

Caf_Roy
2020-07-06 12:42
#6

#5 Ring din veterinär och se vad dom rekommenderar. Jag skulle tro att det vore bra att börja så snart som möjligt så vaccinet hinner träna upp immunsystemet före lägret. Men som sagt, kolla vad veterinären tycker är bäst. Sen skulle jag tycka att det är smart att ha en giltig vaccination ifall man vill/behöver åka iväg med hästen någonstans med kort varsel så man kan vara säker på att den har skydd.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Shia1
2020-07-06 12:43
#7

då din häst inte vaccinerats på över ett år behöver den grundvaccineras. 

A, B, C. åtta dagar efter B vaccinationen är din häst startberittigad (eller berättigad för tränas på anläggningar osv som kräver vaccination. 

efter A vaccination ska det gå 21-56 dagar. 

vecka 27 nu. så skulle din häst vaccineras i veckan på ex onsdag. så kan den få sin B vaccination v 30 på torsdagen å därav v 31 from fredag är vaccinationen "giltig". 

C vaccinationen görs sen 90-180 dagar efter B vaccinationen. därefter är det en gång/år.

OliviaJW
2020-07-06 13:36
#8

#7 hur mycket kostar det ungefär per vaccinering? Eller totalt

Shia1
2020-07-06 14:34
#9

500:- per vaccinering

tar iaf våran veterinär. 

klantskalle till jag fick lära mig vaccination hårda vägen XD 

glömde helt vad vaccination innebar så stod där å hade häst som skulle vaccineras innan nyår(var innan jul då) för å ej behöva om grundvaccineras. så började om i januari men missade då att de ändrat så det var kortare tidsintervall mellan A och B nu än tidigare så blev YTTERLIGARE en om vaccinering XP 

ingen hade ju lärt mig såntXD nybliven hästägare

vaccinering, skoning å allt sånt har ju skötts av sig själv när man ej ägt hästen XD

Lona
2020-07-07 13:15
#10

Lite OT men ändå relevant angående vaccinering: Tänk på att det finns olika typer av vaccination, nu har jag inte jättekoll på vad som gäller nuförtiden men till exempel är det lämpligt att ha hästen vaccinerad mot stelkramp och även botulism, åtminstone om man utfodrar med hösilage och inte torrhö.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: