Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 367 ggr
Anonym67482
2020-07-01 18:51

Trasig hov!??

För 2 veckor sedan tappa min häst bak skon, och hoven har gått sönder jätte mycket! ( hovis har fortfarande inte kommit) sen för typ 2 dagar sedan tappa han andra bak skon och den har inte gått sönder lika mycket än. Sedan idag tappa han en fram också. Min häst sliter väldigt mycket bak. Han börjar typ se halt ut😟? Tror ni det blir bättre när han får skor? ( hovis kommer antagligen imon🤞🏻 och kommer de gå att sätta sko på??? Eller kommer den va av igen typ dagen efter?

Annons:
Pennyb
2020-07-01 19:24
#1

Låt hovis bedöma vad ni ska göra! Han kan ju sånt bäst :)

Gronstedt
2020-07-02 11:57
#2

Naturligtvis måste hästen få hjälp med sina fötter, om den sliter så mycket som du skriver så får den helt enkelt stå i hagen tills den får skor på sig igen. Den bör inte heller gå på hårdare underlag med bara en sko på ett benpar, den blir förstås "låghalt", vilket gör att den belastar sig fel. Om det går att sätta på sko nu får hovslagaren avgöra. 

Men det kan vara klokt att skaffa en eller ett par lämpliga boots du kan använda vid tappsko, om nu hovis inte kan komma snabbt.

Rafflan
2020-07-02 22:06
#3

Om du har en häst som sliter så mycket på hoven är det bästa att ej träna eller rida hästen när den har tapp sko, utan låta den gå i hagen tills hovslagaren kan komma.
Hästen kan mycket väl se halt ut pga att han blivit ömfotad om han slitit ner mycket på hoven.
Är hältan pga ömhet i hoven kommer det bli bättre när han får skor på sig.
Om det går att sätta på sko eller ej avgör hovslagaren. Men har hästen haft sönder hoven mycket finns risk att även om det går att sko hästen kan den lättare tappa skon igen jämfört med normalt. Men inte mycket du kan göra, hästen behöver skor för att skydda hoven

som #2 föreslår kan boots vara en idé att ha i stallet i framtiden vid tappskor ifall det är svårt att få ut hovslagaren vid tappsko.

Lona
2020-07-04 21:50
#4

TS, hur har det gått? Om inte hovslagaren har varit ute än så försök att få tag på en annan på måndag! Sen kanske du ska diskutera med hästens hovslagare hur ni på bästa sätt kan sköta/verka/sko hovarna för att försöka undvika liknande problem i framtiden.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: