Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 453 ggr
Ulvelin007
6/30/20, 1:27 PM

Benskydd, lindor, stöd?

Hej!

Har hört lite olika åsikter om benskydd och lindor tidigare så är intresserad av era åsikter om detta ;) 

Har hört att man vill att skydd och lindor som stödjer hästens ben men oxå att det skadar hästen (efter tid) eftersom att hästen då får stöd, använder musklerna ”fel”? Har ingen större koll på detta😉

Kom ihåg att hålla trevlig ton i tråden☺️

Annons:
Maleficum
6/30/20, 3:29 PM
#1

Det man sett är att värmen under skydd och sånt kan bli extremt hög vid arbete vilket ökar skaderisk och slitage på senor (gjorts forskning på det).

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-benskydd-riskerar-att-overhetta-o.htm

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
7/1/20, 11:39 AM
#2

I min värld använder man lindor endast som stöd när hästen är skadad och därför måste belasta ett ben mer än normalt. Det är ingenting man använder i arbete. 

Om hästen stryker sig eller slår i under arbete kan man använda benskydd, men då bör man välja skydd som täcker så lite som möjligt men ändå skyddar det som behöver skyddas, just för att det inte ska bli varmare än nödvändigt. 

Samtidigt bör man förstås försöka analysera varför hästen stryker sig/slår i och försöka avhjälpa orsaken.

Och så kan man använda skydd om man ska rida på sätt som ökar skaderisken, exempelvis vid terränghoppning, där det är lättare att hästens trampar ojämnt och därmed kanske sparkar sig själv.

Lona
7/1/20, 1:54 PM
#3

Jag ser ingen anledning att använda skydd "bara för att", det är ju dessutom en liten skaderisk i sig (skydden fastnar, skav, lindor som satts på fel förutom värmen som tidigare nämnts i tråden). Tycker att #2 tar upp en viktig sak - att analysera VARFÖR hästen behöver skydd. Jag är nog påverkad av att jag håller på med islandshästar i och för sig, bort med allt som inte fyller en vettig funktion!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
7/1/20, 8:08 PM
#4

#3 Det tycker jag fler borde ta efter, bort med allt onödigt.

Visst att en del hästar behöver skydd för dem slår sig såriga annars (vi har tex några på ridskolan som till och med måste ha skydd på sig i hagen samt även några där man tydligt hör att de slår i skydden när man rider) men numera känns det ofta som folk har skydd bara för att ha skydd vare sig det behövs eller inte.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rafflan
7/2/20, 10:00 PM
#5

Lindor vid skador.
Senskydd vid hoppning.
Annars inge skydd. Vissa hästar har ju dock problem att dem slår sig, och dessa hästar anser jag man ska ha skydd på, men ser ingen anledning att ha skydd "bara för att".

#2 hästar som stryker sig/slår i under arbete beror oftast på att vi har avlat på ett onormalt rörelse mönster, eller att vi avlat på en anatomi som gör att dem slår sig vid arbete pga hur deras kropp ser ut.

Shia1
7/2/20, 11:04 PM
#6

Lindor om de står inne ngn natt/längre tid under dag. Ex inför tävling. De av hästarna som har lättare att bli slågallig/ har gamla skador Lindar fram på min häst när jag rider. Efter han skade sig i början på vintern. Har care fore paddlar för öka blodcirkulationen osv. Mer för ge stöd osv vid hårdare pass. Ej vid lugna turer eller så. (blir ksk lindar fram 2 av 5 ridpass/veckan) En av tävlingshästarna har lindat vid löp då hon får skav av gamascherna bak och är marginellt lite rör dig så gamascherna är mer ivägen.

Annons:
Shia1
7/2/20, 11:05 PM
#7

Har även lindat typ 2 ggr/år bara för foto😅 jul-rött. Påsk-gult. Tror dock inte han far illa av det de gångerna utan Eg syfta. Då det är som sagt ngn gång/år

Gronstedt
7/3/20, 2:33 PM
#8

#5:Många gånger kan träning, fysioterapi och en bra hovslagare/hovvårdare lindra eller eliminera sådana problem.

Ulvelin007
7/3/20, 9:50 PM
#9

Många bra svar☺️ Så man bör alltså inte linda en häst som inte är skadad, behöver stöd?🥰

Rafflan
7/5/20, 10:36 PM
#10

#8 om hästen är anatomiskt för smal emellan benen så den slår sig kan man inte träna bort, inte heller om den har ett nedavlat rörelsemönster som gör att den slår sig kan man inte träna bort det.
Om hästen däremot slår sig för att den inte bär sig korrekt går det ju att träna bort.

Gronstedt
7/6/20, 11:39 AM
#11

#10: Nej, allt kan förstås inte avhjälpas, men mycket.

powerade
7/12/20, 12:43 AM
#12

Lindor vid skada eller om hästen lätt blir extremt gallig av att stå inne t.ex. Beskydd om det behövs dvs om hästen t.ex sparkar sig själv vid motionering eller som vissa säger vid förhållanden som ökar skaderisken. Min häst började slå sig när hovslagare gjorde dåligt jobb:)

Upp till toppen
Annons: