Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 369 ggr
EvertPevert
2020-06-27 16:20

Svårt med galoppfattningar

Hej, jag rider en häst som är världens snällaste. Han är duktig i både dressyr och hoppning. I början när jag red honom så gick allt jättebra, men på senaste tiden har han börjat med att inte vilja fatta galopp. Om jag har bra trav, samlar ihop, halvhalt och sedan ger galoppskänkeln så springer han antingen bara framåt i trav eller så skjuter han ut rumpan och flyttar nästan sidled. Att han ibland bara springer, har jag ingen aning om varför, då han annars är väldigt lugn. Och att han flyttar ut rumpan kan ju vara att jag har skänkeln för långt bak, vilket jag har tänkt på och försökt fixa utan vidare framgång.

När hans ägare rider så är det inga problem med galoppfattningen. Kan det vara min sitts som är lite sne, eller kanske skänkelpositionen? Men jag har inga problem att fatta galopp på någon annan häst, så tror det hänger ihop med hästen. Han kanske har börjat testa mig? Eller så har vi bara inte förstått varandra helt än. I skogen så går det även mycket bättre än i ridhuset. Någon som vet vad jag kan göra?

Tacksam för svar

Annons:
Amephyst
2020-06-28 14:21
#1

Det är svårt att ge tips utan att se vad det är du gör. Min första tanke var att han har ont eller känner obehag någonstans, men det låter inte så troligt om hans ägare kan fatta galopp utan svårigheter.

Jag skulle säga att du behöver göra dina hjälper tydligare. Tänk igenom varje steg innan själva fattningen, som att ställa inåt och skjuta fram höften. Det kan också ha att göra med att du inte har honom framför skänkeln, att han helt enkelt inte är så uppmärksam på dig när du rider. I så fall är det bra med tempoväxlingar och många övergångar.

Upp till toppen
Annons: