Annons:
Etikettstallet
Läst 496 ggr
LilyAstrid
6/15/20, 8:00 AM

Provridning av Medryttarhäst

Jag undrar lite om hur man ska tänka kring en provridning av medryttarhäst. Är det likadant som om man åkte på en ”vanlig” provridning där man ska köpa hästen eller behöver jag kräva mindre av ägaren. Alltså inte be den att rida hästen innan mig osv. Tänker också lite kring själva ridningen. Ska jag lägga upp det som ett vanligt ridpass och rida i 45 min eller räcker det att rida i bara 30min? Om jag ska hoppa ska jag bara ta 3-4 språng för att känna hur hästen är? Har aldrig provridit en häst innan så vet inte riktigt vad man ska begära och hur upplägget av en provridning ser ut. Känner mig ganska påläst men de flesta artiklarna riktar ju sig mot provridningar där man köper hästen. Tacksam för svar:)

Annons:
Caf_Roy
6/15/20, 10:34 PM
#1

Eftersom du som medryttare ska rida någon annans häst är det lika mycket att visa för ägaren att du är tillräckligt duktig och har rätt inställning som det är provning av hästen för dig. Hjälps åt att göra iordning hästen så ägaren ser att du har ett bra handlag och respekterar deras rutiner och får en känsla för om det funkar för dig. Om ägaren är med på det är det bra om dom rider först så du ser vilken nivå de lägger kraven på, vilket sätt hästen är van att bli riden på och hur de hanterar olika situationer. Försök få en känsla för hur ägaren vill att hästen ska ridas och vad den tycker är viktigast. Sen när det är din tur, känn in hästen och försök använda liknande signaler som ägaren men anpassa efter din uppfattning om god ridning och vad som känns bra. Be gärna ägaren om instruktioner för bästa resultat. När du ska köpa häst kan du ändra rutiner efter vad du tycker så då behöver du ta reda på om hästen skulle vara rätt för dig under dina förutsättningar och om den har kapacitet att följa dig i din utveckling flera år framåt. När du provar medryttarhäst behöver du ta reda på om den med de rutiner osv den har nu passar dig och om den passar dig på din nuvarande nivå. Skulle du behöva en bättre häst för att komma vidare om några år kan du byta upp dig då när du kan mer och har mer skicklighet att erbjuda en bättre häst. Slutligen, om du ändå vill bli medryttare på hästen behöver du inte hinna med allt på första provridningen. Fokusera på att göra ett gott intryck på ägaren och visa att du kan hantera och rida hästen på ett tryggt, kompetent och trevligt sätt. Sen kanske du kan rida en dressyrlektion för ägaren andra gången och hopplektion tredje gången innan ni bestämmer er.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

wildie
6/19/20, 12:43 AM
#2

Första kravet är att se ägaren rida/visa hästen, så man ser att hästen fungerar. Sedan får du provrida och det är svårt att svara på hur ett sådant upplägg ser ut, fråga ägaren hur den vill att hästen provrids. Om du som blivande medryttare kommer dit och kör ditt race med ett färdigplanerat ridpass, är risken stor att du inte får någon medryttarhäst. Tänk på säkerhet, att vara noggrann och mån om hästen, lyssna på ägaren och följ dess regler.

Upp till toppen
Annons: