Annons:
Etikettridning
Läst 1023 ggr
Nian97
2020-06-05 23:11

Minsta storlek på häst till denna ryttare?

Personen i fråga är vuxen, dock knappast relevant i sammanhanget då ju även vuxna kan tävla ponny på ett enkelt sätt nu. Jag är också väl medveten om 20% regeln, men tänkte mer utifrån verkliga preferenser, vad som känns bra i verkligheten, och inte bara matematiska formler.  :)

Vad skulle ni säga är minsta möjlig storlek på häst till en person som är 162 cm och väger ca. 57-58 kg? Vederbörande är mjuk och följsam i sin hand och sits, samt rider på ca. LA-MsvC nivå i dressyr.

Ser man till det rent matematiska är ju 58*5 = 290, och 290 kg ponny = stor B-/liten C-ponny.
I verkligheten hade väl dock en 162 cm ryttare varit väldigt stor på en såpass liten ponny? 
Med hänsyn tagen till både längd och vikt samtidigt, tänker jag mig att en D-ponny, nästan oberoende av höjd och bredd inom spannet, borde fungera helt okej.
En större, grövre C-ponny skulle också kunna fungera, medan en mindre och nättare blir för liten/ryttaren blir för lång. 
På storhästsidan tänker jag att en något mindre, 148-165 cm, borde vara relativt idealt, även om personen absolut kan rida en större också. 

Hur tänker ni? :)

Annons:
Wizbot
2020-06-06 01:28
#1

Det beror helt på häst. Både hur grov, viktbärande och välmusklad den är men också hur balanserad den är i sig själv. En shettis kan ibland klara mer med en stabil ryttare än vissa C-ponnys kan göra. Och som känt kan en vältränad islandshäst ta en betydligt större ryttare än så.

Shia1
2020-06-08 22:57
#2

Kan säga att jag var 165-67 när jag var 10-11 år. (då införde de längs gräns för monté på B ponny) vägde ksk 40 kg då tror jag. Skulle alltså klarat vikten för A ponny som den var då. Små b ponny var inte ens en tanke på rida men en större 128-130 B ponny. Lite grövre gick bra. Såg varken lång ut eller något. Lagomt storlek i minsta laget. Men med det sagt - varierar sjukt mkt mellan olika hästar osv. Ex kan jag som e 179 sitta upp på min kompis större d ponny å rida. Känns ngt smått men bild/film ser helt ok ut. Men tänker att C ponny-inte supernätt då-skulle kunna funka.

Rafflan
2020-06-16 17:58
#3

Var har du fått formeln "58*5" ifrån?
Det gör ju att en ryttare på 100 kg kan rida en häst på 500 kg, vilket är maxad d-ponny/litet häst, tex ett litet varmblod som inte är nät i typen kan lätt väga 500 kg men bör inte ha en ryttare på mer än 70-80 kg som rider regelbundet 5-6 dagar/vecka.

Man får ju mer räkna 58*6,5 typ = 377 kg, så en häst på ca 400 kg, så är man uppe i stor c-ponny/d-ponny vilket känns mer rimligt för en ryttare på 58 kg.

Ang längden har jag lärt mig +/-15 cm, så om ryttaren är 162 lång är en passande häst ca 147 cm i mkh = d-ponny.
Sedan beror det såklart på hästens kroppsbyggnad hur mycket vikt den passar och vilken längd som ser passande ut. Det är ju sällan farligt att vara lite för lång om man har bra balans, men det kan vara svårt att få bra skänklar i tex dressyr om man är för lång :)

Sedan beror det såklart på om det handlar om att köpa en häst man ska rida regelbundet, eller om det är en häst man ska rida någon enstaka gång, det är ju ingen fara att vara för lång eller väga för mycket om det handlar om någon enstaka gång, men ska man köpa en häst eller rida den 5-6 dagar/vecka så är det ju bra om vikten och längden är passande :)

wildie
2020-06-19 10:48
#4

En stor c-ponny, som har lite massa borde fungera. Inte en ädel eller tunn c-ponny.

Nian97
2020-06-26 23:38
#5

#3 
Man bör väga max 20% av hästen = 20% = 1/5 = 58*5 = Minsta möjliga vikt på hästen för en ryttare som väger 58 kg. 
Sen håller jag inte riktigt med där. 500 kg, om hästen är normalviktig, är typ ett normalbyggt halvblod på kring 155-160 cm, grövre maxade D-ponnyer av cob-typ o.dyl. Problemet för en 100 kg person, givet att den är normalviktig också, är snarare längden före vikten. 
Som jag lärt mig är det i princip att "så länge personen är normalviktig, styr längden snarare än vikten". Vilket jag också tycker stämmer rätt bra i praktiken. Viss skevhet/diskrepans blir det ju här, men åtminstone en grövre maxad C-ponny borde rent rimligen inte vara något större problem.

Däremot håller jag med dig om 147 cm! Hade kanske vågat sträcka mig ned några centimeter, men i stort köper jag absolut det resonemanget. :)

Rafflan
2020-06-29 00:41
#6

#5 20% av hästen vikt är för mycket om ryttaren ska rida regelbundet, 15% av hästen vikt är bättre att räkna på.
15% av häst på 500 kg = 75 kg på ryttaren
15% av häst på 600 kg = 90 kg på ryttaren.

Så om hästen väger ca 500 kg och ryttaren 80 kg känns ganska lagom, om hästen väger ca 600 kg och ryttaren väger 100 kg känns det ganska lagom.

Sedan spelar som sagt hästens kroppsbyggnad in, och ska ryttaren bara rida någon enstaka gång är det ju ingen fara med tyngre ryttare, men ska man rida 5-6 ggr/vecka ska man ha en passande häst till ryttarens vikt.

Och du tycker ett halvblod är en grov/viktbärande häst? jag tycker dem flesta halvblod är ganska normalbyggda och därför inte alls klarar av en tyngre ryttare flera dagar/vecka i flera år.

100 kg i normal vikt??? ingen på 100 kg är normal viktig, antingen är det övervikt eller gym galningar (=muskler), men det spelar ingen roll, det handlar om vikten, om du väger 50 kg normalt vikt eller om du är extremt vältränad och väger 100 kg måste du skaffa en häst som klarar din vikt. Jag ser hellre att man är för lång/för kort men att hästen är byggd för att klara vikten.

Ja, dem måtten jag angav på mkt på hästen är oftast för att skänkeln ska hamna bra för att kunna rida dressyr enklare, men det är sällan problem att vara "för lång" eller "för kort" för sin häst, bara man har bra balans påverkar inte ryttaren längs hästen negativt :)

Det jag tycker man inte får glömma är att hästar är inte gjorde för att ridas på, så därför är det skadligt för dem att bära runt på mer vikt än dem klarar ofta, det är viktigt att vi som väljer att rida på dem väljer hästar som klarar oss som ryttare, både efter våran vikt och våran ridkunskap (bl.a balans), så att vi inte orsakar onödig slitage/skador på hästarna. 
(PS: det är även viktigt med passande sadel, hovvård, och ridsätt för att minimera skador och slitage som hästarna kan få pga ridning)

Annons:
Upp till toppen
Annons: