Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 843 ggr
phuwa
2020-06-02 19:32

Rida med sår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni? Rider ni när hästen har sår? Min häst har fått ett sår, ganska djupt men är inte svullen och inte heller halt. Obs på bilden är det en salva på som kletats ut, är nu tvättat!

Annons:
S.L
2020-06-02 22:27
#1

Det där skulle jag be en vetrinär komna och titta på. Jag skulle inte rida hästen med sånt sår. Skulle tvätta rent och skaffa djurplåster så inte insekter/flugor är i såret.

Shia1
2020-06-03 13:58
#2

säger som ovan. även klippa runt om för ej hårstråna ska dra med smuts. 

Hur har den fått såret?

Gronstedt
2020-06-03 15:33
#3

Beror på var såret sitter. Med ett sår på armbågen är det kanske inte så lyckat, risken är ju stor att det kommer i kontakt med fot eller utrustning när hästen rör sig (beroende på hur långa ben ryttaren har, förstås).

powerade
2020-06-04 22:24
#4

Skulle också säga beror på vart det är. Men i ditt fall hade jag motionerat från marken. Klippt håll rent och håll flugorna borta. Finns ingen nackdel att motionera med sår sålänge det inte blir tryck ellrr nått över. Bara bra för blodet o läkningen att motionera

Lona
2020-06-10 19:11
#5

TS, hur har det gått? Jag rekommenderar också veterinär men det är ju ett tag sedan nu.

Rent generellt så är det ofta bra för hästen att röra sig om den har ett sår men det beror förstås på var det sitter, hur djupt det är osv. Jag undviker helst att rida/träna hästen men en promenad är som sagt bra för blodcirkulationen och minskar eventuell svullnad. Finns det var i såret så kommer det lättare ut vid rörelse.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: