Annons:
Etikettridning
Läst 572 ggr
Ankan85
2020-06-01 08:50

Rida på privat väg?

Nära oss finns ett stall med många hästar. Vi bor ute på landet och vi har en ca 400 m lång privat väg upp till huset från huvudvägen. Bredvid vår väg finns en hästhage och på somrarna använder de vår privata väg när de ska rasta hästarna, de startar ungefär från mitten vägen (de använder alltså ca 200 m av vår väg) ut till huvudvägen. 

Jag har inget emot hästar och tycker det är mysigt att kunna se hästar från vårt hus, men jag ogillar att de använder vår väg som vi har betalat mycket pengar för att göra. Hovarna lämnar djupa grubbor i vägen. De skulle dessutom ha egen väg ut till huvudvägen men jag antar att det är närmast att gina via vår väg. 

Enligt vad jag har läst så har de rätt att använda vår väg (allemansrätten). Får man  säga åt dom att inte använda vår väg? Hästarna har, ännu, inte bajsat på vår väg men om de börjar göra det har jag lust att säga till. Jag vill inte skapa någon osämja med dem, men personligen skulle jag inte våga rida med en häst på någon annans privata väg som går direkt upp till huset.

Annons:
Ljungåsen
2020-06-01 09:03
#1

Läst den här informationen från Naturvårdsverket? https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/ Där står det tydligt att ridning på enskild väg endast är tillåten om vägen inte tar skada. Enklast är nog att tala om för dem att deras hästar skadar din väg, och att du vill att de låter bli att rida på den. Finns det dessutom en alternativ väg ut, så är ju problemet enkelt löst.

kärringen
2022-04-23 20:25
#2

Om vägen är en infart och in PÅ en tomt och ryttarna rider 2 meter från garaget och 10-15 meter från huset och husägaren är rädd att deras hund ska skrämma hästarna/ryttarna. Säger till att ni rider PÅ tomten PÅ privat väg PÅ infarten.
De rider in på tomten och över den och ut igen om och om igen.
Måste ha hunden kopplad när jag går ut på egna tomten för det rider folk bara metrar från huset. Det finns allmän riktig väg men det är väl roligare att rida in på vår tomt och sen ut igen. Känner mig så illa behandlad. Kan inte stänga av då sopbilen och brevbäraren kör denna väg in och vänder.

kärringen
2022-04-23 20:26
#3

#0: Hos oss bajsar dom stora kluttar och det är inne på vår tomt! Läs mit svar på tråden..mvh

Lona
2022-04-24 13:20
#4

#2: Usch, så dålig stil!!! 😠
Det gör ju dessutom att andra ryttare som uppför sig blir sämre sedda.
Min häst skenade rakt genom en trädgård en gång, efteråt gick jag ju dit och bad om ursäkt samt kollade efter eventuella skador på gräsmattan etc. No big deal men att med flit rida över någons tomt - det gör man bara inte.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: