Annons:
Etikettridning
Läst 820 ggr
Sasha W
2020-05-13 15:09

Tänk om jag inte vill rida?

Att det inte känns kul att rida längre. Ja min kropp gör ont konstant av mina sjukdomstillstånd men det är inte det som är grejen riktigt. Jag älskar hästar men inte ridsporten lägre. Jag har inget emot att rida, själv har man gått ridskola i 7år och därefter haft medryttarhäst I 2år men jag känner inte att det är kul längre. Ridning kanske inte är alla? Är det försvarbart att som 16 åring längta till stallet med shettisarna? Att önska att min första häst kommer vara en Shetlandsponny? Just för att hästvärlden inte bara handlar om ridning och trav? Just för att jag är jag och jag älskar hästar mer eller utan ridning?

Annons:
Vixxen
2020-05-13 15:20
#1

Vad hästar och ridning betyder för dig kan bara du bestämma!

Vill du hålla på Shettisar så gör det! Vad är det som gör att du trivs med dem?

MonicaLagerquist
2020-05-13 15:39
#2

Klart att du ska hålla på med de hästar du trivs och vill vara med. Shettisar är så härliga.

Stolt ägare till fem La permer

Shia1
2020-05-13 15:56
#3

Självklart behöver man inte rida om man inte vill det ! 

Du kan ju jobba med hästar också utan att rida, hästskötare osv.

det finns massor annat att göra, massera, jobba från marken, frihetsdressyr, skogspromenader osv.

Vikan
2020-05-13 16:21
#4

Min dröm är att ha en shetlandsponny eller mindre liknande, och helt ärligt hade det passat bättre (har tur med en häst som uppskattar lugna dagar utan krav vääldigt mycket). 

Självklart är hästar kul utan just ridning och trav! Finns massa annat, markträning, agility och liknande som funkar minst lika bra. Det är en helt ny värld än det "traditionella" att upptäcka

Gronstedt
2020-05-13 17:12
#5

TS, jag är mer än 3 gånger så gammal som du, och hästen i mitt liv är 80 cm hög! Han är väl så mycket häst som andra jag känt och vi kan göra allt tillsammans utom just att rida. Vi gör faktiskt mycket mer varierade saker än många ryttare jag känner, som tycker att tränar varierat om de rider ut någon gång.

[Sun Martinique]
2020-05-13 17:17
#6

Allt handlar inte om att rida det finns så mycket man kan göra med häst och jag som börjar bli lite till åren har fått sadla om lite och tänka på saker som rygg med mera så det är inte alltid jag kan sitta upp men istället så jobbar jag på så många andra sätt.

Shetlandsponnys är helt underbara men jag själv är för gammal för att sitta upp på en så liten häst men även där finns massor med stimulans för att hästen ska få motion och vi ska få en gemenskap.

Det är naturligtvis inte fel att inte vilja rida  men ibland kan rida vara läkande för oss om vi låter det få gå i en lugn takt där vår fysisk hänger med oss om så bara i en enkel lugn skritt i skogen så kan vi känna läkande och samhörighet med hästen.

Jag började rida för  48 år sedan och på den tiden så var det inte lika utvecklat som det är idag och jag började som barn rida hos en man som då var en känd jockey Ragnar Helmer hette han och där fick jag lära mig friridning inte i en paddock som idag tvärtom det var betydligt mer fritt i skog och mark men så hamnade jag på ridskola efter en flytt och plötsligt kände jag mig så bunden vid alla lagar och regler så det gav jag upp för jag ville rida fritt och vara ett med hästen  som jag hade lärt mig av Ragnar.

Jag hann med ett antal tävlingar inom dressyr och hoppning samt allt vad det innebär men det var inte för mig och det jag lärde från barnsben att få vara fri både med hästen och i ritt så jag gav upp allt det där och idag rider jag helt fritt och helt utan en massa regler som ridskolor stakar upp för oss och även för hästarna för hästar ska ha frihet att få vara dom djur dom är och inte ridas som dom gör på ridskolor för det stressar hästarna.

Jag ägnar en hel del tid åt voltige och hoppning  när ryggen tillåter och saker som longering och många långa timmar ute i skog och mark så allt är möjligt så även för dig i så ung ålder att hitta din egen gemenskap med hästar.

Annons:
Herveaux
2020-05-14 06:40
#7

Jag red som liten knatte och har först nu, ca 20år senare, hittat tillbaka till hästvärlden. 
Har inte suttit på en häst på över 20år men jobbar som hästskötare sen ca 2,5år. 
Jag pysslar om hästarna, longerar och tömkör (förutom mockning och annat stallfix). 
Nu har två shettisar flyttat till gården som är "mina", väldigt trevliga och roliga små troll. ❤️ Troligen kommer vi köra in dem och körning är något jag hemskt gärna vill prova på. Ridning är inget jag saknar alls.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Bianca Songcastle
2020-05-16 09:35
#8

Du kan ju börja med trickträning med shettisar :)

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

wildie
2020-05-19 22:54
#9

Det finns så mycket annat att göra med hästar än att rida. Min bästa häst är shettisen (och jag är många år äldre än dig)🙂

Love_Kaka
2020-05-27 21:41
#10

Självklart kan du skaffa shetlandsponny och kanske 😍 eller så!

S.L
2020-05-28 22:16
#11

Jag förstår helt vad du menar. Jag själv älskade att vara i stallet för mig var inte bara ridning/köra ett måste utan jag tyckte det var roligt att putsa utrustningen,mocka,fodra och framförallt pyssla om hästen/ponnyn. Jag red inte bara jag körde en massa shettisar fanns det 6 st och jag körde dom ofta jag tävla i körning men även ställde ut dom. Jag var ofta och visa upp dom för att berätta lite kring skönheten med shettisar vad dom kan och att dom passar "alla". Jag körde 4 spann det var lite extra wow att komma in i rudhusen och visa upp oss. Jag hoppas du hittar ditt mys med denna härliga ponnyras ❤

tiger tok
2020-05-29 13:28
#12

Jag är helt såld på kallblod och framförallt shettisar. Mycket på grund av det har jag fått lägga ridningen på hyllan i kanske 4 år. Men jag har lärt mig massor om tömkörning och longering och framförallt körning som jag verkligen älskar. 

Klart man inte måste rida!

Upp till toppen
Annons: