Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 727 ggr
Ms. Werngren
4/22/20, 5:31 PM

Ont i foten vid ridning.

Hej allihopa! Jag sitter i ett lite jobbigt ( lyx 😂) läge. Jag köpte i julas ett par Ophena stigbyglar mest för säkerheten. Innan det fick jag dock ont i foten när jag red och har knäproblem. De funkade bra ett tag men när jag började rida lite längre på uteritter så började jag få extremt ont i fotleden och knäna var lika dåliga som innan. Det ska även sägas att jag har ett par mjuka ridstövlar från hööks som inte ger stöd alls. Jag har nu insett att jag antingen behöver köpa nya stigbyglar eller investera i ett par stadiga ridstövlar som då blir måttbeställda för bästa passform ( cavallo eller Mountain horse ) . Jag rider distansritt, dressyr och hoppning. Kommer behålla mina Ophenas också. Jag är inne på Sprenger eller Freejumps men då jag varken har ridit med någon av dem eller är rid expert så är jag lite förrvirrad. Sprenger - de är ju ledande och bra för knän, har dock hört att de kan göra fotleds problemen värre. Freejump - ledande, bra för knän , bra grepp. Kan de också göra fotledsproblemet värre ? Någon som har haft snarlikt problem och som kan hjälpa mig?🥺😊

Annons:
Lona
4/22/20, 6:11 PM
#1

Kanske en självklar frågeställning men har du någon du kan få låna stigbyglar av och testa? Det vore ju toppen om du kunde rida i dem ett tag och verkligen känna efter. Sen tycker inte jag att Mountain Horse har så värst bra produkter. Snygga men inte så hållbara, jag har blivit rätt besviken både på deras kläder och skor. Det kan vara värt att kolla runt lite extra innan du beställer?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
4/22/20, 6:36 PM
#2

Har du knäproblem och ont i fotleden så kanske det vore bra att kontakta någon fysioterapeut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
4/22/20, 8:21 PM
#3

Är väl lite inne på samma spår som Maria att du kanske bör kolla upp dina problem. Har själv haft problem med mina knän och har, sedan jag gick i mellanstadiet, specialsulor för att avhjälpa problemet. Har även överrörliga leder och kan få problem med mina fotleder speciellt vid hoppning då jag har kortare läder och jag riskerar att trycka ner hälen för mycket, brukar därför ha ankelstöd då samt se till att ha foten lite längre in i stigbygeln än normalt så jag har bättre stöd och inte kan trycka ner hälen lika mycket.

Nu rider ju jag på ridskola och kan inte välja stigbyglar själv men de flesta funkar bra för en lektion förutom dem en häst haft stigbyglar som är ledade (liknande Sprenger Stigbyglar) för då trycks hälen ner för mycket och jag får direkt problem!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: