Annons:
Etikettridsportifokus-tävlingar
Läst 510 ggr
Lona
3/18/20, 8:11 PM

Vinnare fototävling Stallvinter!

Foto: Wilmahast

Äntligen!
Vinnare i fototävlingen "Stallvinter" blev bidrag nr 9, Wilmahasts fina foto på sin häst i tomteluva. Grattis!🏆
@Wilmahast, du får gärna höra av dig med lite info om din häst.🙂

Min dator strular något vansinnigt och vill inte alls lägga upp något vinnarfoto på framsidan så jag får be så mycket om ursäkt. Ni får njuta av fotot här i tråden så länge.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Herveaux
3/18/20, 8:18 PM
#1

Grattis! 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

wilmahast
3/18/20, 8:50 PM
#2

Tack!!!

Han är en varmblodstravare född 2012 :) 

Första gången jag träffade honom var hösten 2016 då han kom till stallet. Förra ägarna hade inte fått honom att funka på banan + att han var väldigt stark osv. 

Började rida in honom och rida honom en gång i veckan och hade honom som min passhäst. Med tiden red jag honom mer och mer och under lov red jag honom varje dag. började även såsmåning om kunna köra honom när han blev lättare där. 

XD han var inte den lättaste att rida- hade konto förut här där jag skrev mkt en period men strul osv ledde till jag var inaktiv ett tag för att sedan komma tillbaka hit. 

Början XD han var spänd, pigg, het, känslig. huvudet for som en propeller, trav var knappt att tänka på .

han började springa bra i loppen å lära sig det, men pga hur han är byggd får han inte till accelerationen att springa fort- däremot blir han Aldrig trött XD

Pga det och fullt stall var tanken han skulle säljas hösten 2017. Kom en och provred m sin tränare och… insåg då hur mkt han betydde för mig. tårarna rann längs mina kinder när de provred… vid det här laget började han slappna av mer när man red, och skritten var han stilla m huvudet. traven gick bra bitvis. iaf… var övertygad de skulle köpa honom. och att han skulle åka. hade andra i stallet att rida men han var den som jag alltid kände mig säker på, då de andra kunde vara en utmaning än mer än han. 

MEN! de bjöd ett pris lägre än ägaren tyckte han var värd- så han tyckte att det var bättre att han fick vara kvar som min lärohäst :) ("en jag kunde lära av/göra misstag på")

 våren 2018 började vi rida dressyrträning en gång i veckan på ridhuset. vi behöver inte tala om hur det såg ut XD trava på en volt inomhus….ja…  det var ju lite mindre m 20 m bredd jämt m ridbanan som var 40 m XD

vi började ta galopp mot sommaren, men han var så sjukt pigg efter galoppen så ja XD

sen till hösten, for vi på dressyrtävling för skojs skull. fick 7-8 första delarna fram till första galoppen- var vänster- hans svårare = blev inget, så 0 där. samt 1 or på vägen emellan då han blev laddad, 6 or på andra galoppen men även där blev det lite laddat efter den galoppen så red därav lätt resten av programmet. = 47%XD

sen tränade vi vidare, men under vintern började han krångla och stanna när jag red. hittade inget- troligen var han less då han även tränade väldigt mkt i pulpeten för en annan häst.

samt hade jag end ridit på ridbana x veckor pga han var pigg i skogen…. 

= vi red enbart i skogen och övade på det han tyckte var roligt = galopp XD

i sin tur ledde det till att han blev lugnare i galoppen, och sen när vi kom in i ridhuset igen så var även skritt å trav bättre.

sen blev jag sjukare i min ätstörning  och fick inte rida= han stod i 6 veckor m end något körpass. (var tänkt han skulle tävla men han kom ej m i loppet så)

sen skulle jag lära mig rida igen, sen flyttade hästarna till gården och då blev han svårare osv.

han blev sådär pigg igen och ja. men ! här kom hoppning in i bilden. 

tänkte han kunde få bjudning men ändå lugna sig om vi hoppade XD

sagt å gjort. å det funkade konstigt nog XD

så blev det hopp å dressyrträning till hösten. sen blev han lite svårare ett tag i fattningarna och stannade-och sa jag till vid fel tillfälle reste han sig- men troligen var han överladdad, för sen gick det bättre när vi började köra igen å träna lite mer. 

fick honom början av september! samma dag jag blev friskförklarad efter 6 års kamp(sista året hade jag fått ätstörningen osv diagnos men pågått många år innan)

samma dag trampa han av sig skon och blev halt….

sen kom vi tbx! och galopperna började sitta bättre än någonsin, och vi hoppade 90 på sista hoppträningen! och sista ridpasset tog han båda galopperna DIREKT!!! och var huur fin som helst. 

men… sen blev de halt å han halka i hagen och blev tjock och halt…= promenad 1.5 månad. men efter nyår började vi sätta igång igen(han lyckades med att få en spark vid jul dessutom så blev halt pga det…)

så nu! nu är vi äntligen på banan igen och utvecklas framåt.

första träningarna iår var ingen toppenkänsla. han var pigg och stark osv. 

såg forts bättre ut än tidigare men känslan var sådär. Min tränare(som jag nu ridit för m min häst i 2 år) sa det att hon förstod att det kändes skit. Och att det förmodligen kommer kännas så många ridpass framöver, men att jag ska Komma ihåg att han fortfarande är samma fina häst som i höstas. att jag behöv sänka kraven, att fokusera på att det ska vara roligt och se de små positiva i varje pass. 

att det kommer ta tid men att han blir fin igen. 

där å då var jag nästan beredd på ge upp men vi kämpade på!

nu. <3

Vi har ridit ut väldigt mkt pga ingen ridbana osv. han är LUGN! kan jobba honom bra, vi övar mkt galoppfattningar- varav sist vi galopperade ute så var han så lugn och fin jag kunde sträcka ut båda armarna rätt ut och bara skratta. 

sällan något bocksprång nu i galopperna, och igår! igår på träningen tog vi TRE galopper i rad på volt (i höger) och han tog alla- nästan direkt- lugnt och utan ngt krångel!(förra v tog vi första galoppen inne för iår)

Han kommer travandes när jag ropar på honom i hagen. (förutom om han har något höstrå kvar i hagen dock XD) är världens goaste och älskar honom mer än allt annat. 

Nu återstår bara vänster galopp att den ska fungera igen(kan ej ta v ute+ ingen stans att göra v galopp på volt ännu pga is osv) och sen är vi redo att tävla! (samt nedsättning i trav- vissa stunder är det inga problem alls när piloten gör rätt å han är lugn, nästa gång går det inte alls XD) (eller går, ser ej lika hemskt som det känns)

Är fantastiskt glad över att ha fått möjligheten att utvecklas med honom <3

Han har lärt mig grymt mycket- om än Det varit långt ifrån en dans på rosor. 

Han har varit på gränsen mellan att jag klarar av honom och att han ska vara för svår för mig. utan de runt omkring skulle jag aldrig fixat honom!

framförallt inte utan min dressyrtränare! hon har fått slitit sig i håret x antal gånger XD  och hopptränaren jag red för i höstas som vågade börja ställa lite tuffare krav på oss båda. (som resulterade i lite protest ibland XD)

Så många fantastiska ögonblick tsm m honom- och tror aldrig jag skrattat å nästan gråtit i sån glädje på någon annan häst jag ridit. (när han tog vänster galopp i höstas satt jag bara och log och skrattade )

3.5 år har han fått stå ut m mig hittills.-faktum är dock är att jag ALDRIG flugit av honomXD vilket är ett under.  

en dröm jag har är att kunna tävla dressyr m honom och lära han galoppombyten och starta MSV B <3  i framtiden. han är 7 och jag 17 så, vi har tid framför oss!

S.L
4/1/20, 7:27 PM
#3

Stort grattis och mycket rolig och trevlig läsning om er 😊 Jag håller tummar för att ni lyckas uppnå era mål. Fd ägare till två ridtravare så vet vilka fina hästar dom är.

Love_Kaka
5/28/20, 9:03 PM
#4

Förlåt detta handlar inte om tråden men hur blir man medlem på denna sajten? Förlåt mig om jag förstör!

Lona
5/28/20, 9:10 PM
#5

Hej Love_Kaka och välkommen hit! För att bli medlem här så klickar du på "Lägg den här sajten till mina favoriter", en liten ruta med en hand uppe till höger på sidan. Jag är inte säker på att den syns från mobilversionen utan använd dator alternativt skrivbordsversionen på mobil. Den hittar du i stället längst ner på skärmen. Hoppas att det funkar, hör av dig annars så löser vi det. 👍 Mvh Lona, Sajtvärd på Ridsport


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Love_Kaka
5/30/20, 9:33 AM
#6

Tack så mycket! ❤️

Annons:
Love_Kaka
5/30/20, 9:36 AM
#7

Förlåt mig! Jag kom på att jag skrev medlem men jag menade Medarbetare! Ojsan…😂

Kan du också berätta det är du snäll? 😂 Mvh/ Token Ebba..

Upp till toppen
Annons: