Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 565 ggr
Pennyb
2020-03-14 11:36

Sparkas

Hej! Mitt sto har en tendens att göra sparknings-gester när man ska hålla på med hennes bakhovar. Om man har en slickis (nutrilick osv) så funkar det dock hur fint som helst. Men jag tycker att man ska inte behöva ta till slickisar så fort man gör något som hon inte riktigt gillar. Ont har hon iallafall inte:) Hon är allmänt rädd om sina bakben och hur kan man träna bort det? Vill gärna kunna olja hovarna osv själv, utan någon som håller i något distraherande🥴 Har ni tips?

Annons:
Bjallstal
2020-03-16 13:05
#1

Hade en ponny hemma under tillredning med liknande beteende. Hennes kom efter att hon fastnat när hon åkt lastbil och blivit rädd om sina bakben. Vi berömde vid minsta lilla framsteg, tog det lugnt och försiktigt. Mutade en hel del i början, men så fick det vara. Efter någon månad hände det nästan aldrig att hon ”bråkade” när man höll på med hennes bakben.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2020-03-16 13:06
#2

Har det kommit plötsligt eller har det alltid varit så? Har ni någon aning om varför hästen gör så?

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Pennyb
2020-03-16 18:49
#3

#2 Hon har varit så sen hon kom till oss. Dock så har hon bott på ridskola och gillar absolut inte småbarn. Det har ju antagligen varit hennes sätt att få bort barnen från henne, genom att varningssparka liksom.😊

S.L
2020-04-04 00:00
#4

Tror det är bara jobba o jobba på detta att prata lugnt och fint belöma med klappningar/kli fint tjejen så där. Avsluta när det känns bra. Min häst bror fick jag jobba med men den han fjanta mer med frambenen mer på höger så jag börja alltid v-bakben o sen v fram,h-bak sen h-fram. Morgon och kväll tillslut lyfte han självmant. Han fick morot efter men kli o prat under "rundgången" . Många ridskole ponnys upplevde jag kunde kicka lite med bakbenen tror det var mer för skämma många unga är ju lite osäkrare på kraffsa bakbenen så lykades man hinta bort en å annan så vann dom väl lite på det. Varför oljar du in hovarna?

Pennyb
2020-04-28 07:40
#5

#4 jag oljar hovarna eftersom att hovarna blir torra:)

Upp till toppen
Annons: