Annons:
Etikettövrigt
Läst 1187 ggr
Lageage
2/27/20, 4:58 AM

Hur gör man når man får hem en ny ponny?

Hej! Min rubrik kanske verkar lite konstig som att jag är okunnig men jag visste inte hur jag skulle formulera. Iallafall, snart får vi hem en ponny till oss vilket ska bli otroligt mysigt!😊 MEN hur går man tillväga i början? Ägarna kommer köra upp ponnyn till oss och säkert bara vara där lite första dagen och liksom säga hejdå påriktigt. Andra dagen tänker jag mig att man kan gå en promenad och bara kela med ponnyn lite? Men hur skulle ni gjort i början skulle ni ridit direkt andra dagen eller kanske bara borstat i fem dagar? Tacksam för snabbt svar!

Annons:
Herveaux
2/27/20, 6:55 AM
#1

Vad spännande! 

Hur gammal är ponnyn, har h*n flyttat tidigare?
(Vet ni hur h*n reagerade efter den flytten?)

När gården jag jobbar på har sålt en häst eller skickat iväg en på in/tillridning så brukar nykomlingen få stå i sin box det första dygnet och bara landa i den nya miljön. Dag två får den vänja sig vid gårdens rutiner och sina nya vänner i hagen.

Jag vet inte hur snabbt de har börjat träna eller rida hästen efter flytten, men jag tycker man kommer långt med sunt förnuft och att läsa av vad hästen själv tycker om saken.
Senaste ungstoet som åkte iväg på inridning behövde närmare en vecka på sig att landa helt och tycka att det var intressant med träning igen. 
En ung valack som åkte i höstas var dock kolugn direkt och rörde sig som att han alltid bott på den nya gården redan andra dagen. 

Personligen är jag något av en hönsdadda så jag hade inte lämnat gården under den första veckan utan hade pysslat mycket med hästen/ponnyn, longerat lite kravlöst  kanske och bara hängt med min nya kompis.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lageage
2/27/20, 8:34 AM
#2

#1 Ponnyn har flyttat från uppfödningen och hem till sitt nuvarande hem. Vet inte hur den reagerade. Han är 12 år och har bott hos sin ägare i 5 år. Hon som äger honom går på Flyinge så han arbetas 6 dagar i veckan. Tänkte börja ta lite promenader och kanske lös hoppa om vi knyter ett band fort. Men det får ta sin tid

Lageage
2/27/20, 8:34 AM
#3

#1 Ponnyn har flyttat från uppfödningen och hem till sitt nuvarande hem. Vet inte hur den reagerade. Han är 12 år och har bott hos sin ägare i 5 år. Hon som äger honom går på Flyinge så han arbetas 6 dagar i veckan. Tänkte börja ta lite promenader och kanske lös hoppa om vi knyter ett band fort. Men det får ta sin tid

Bjallstal
2/28/20, 10:14 AM
#4

Vänta och se hur den reagerar på miljöombytet. Alla mina har hanterat det annorlunda och vissa har fått chilla och ta in grejer längre än andra. Sen kan man fundera på vilken tid på dagen det är bäst att hästen kommer. Det ska ju fungera praktiskt för både er och säljarna främst, men har man möjlighet att vara flexibel så kan man fundera på när på dagen det skulle vara bäst för hästen att komma till sin nya miljö. Ska den rätt in i boxen så kanske den ska få möjlighet att vara ensam inne ett tag innan de andra tas in(kanske räcker med boxgrannen första timmen eller liknande) eller ska ni släpp ut i hage? Stallet vi har ponnyerna i, tycker det är bra om nya hästar kommer någon timme innan kvällens intag. In i sin box och få lukta och kolla läget innan boxgrannen kommer in innan resterande hästar kommer in. Sedan krav på att alla vars hästar som går i hagen där den nya hästen ska ut i, ska vara där vid utsläpp morgonen efter. Alternativt får den gå i egen hage vid sidan om första dagarna, lite beroende på rang osv.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lageage
2/28/20, 10:16 AM
#5

Ok tack så hemskt mycket för svaren!😊😊❤️❤️

Winstona
2/28/20, 1:17 PM
#6

Tänk även på att om hästen är i full kondition så kan det var dumt att låta den vila för länge. Det kan leda till massa överskottsenergi som kanske inte är så bra att ha första gången man rider sin nya häst😊

Annons:
Lageage
4/4/20, 10:19 AM
#7

Hej! Vi fick hem Fafne som ponnyn heter i Onsdags 1/4. Alla hästar var inne när han kom till sin box och det verkade gå bra. Han har som det ser ut redan vant sig med det mesta. Han är i full kondition så jag red dag 2. Han är allround men hoppinrikdad. ( kanske lite svårt att förstå men han är väldigt på duktig på dressyr även om han är hopp inriktad . HIfår red vi ett lite tuffare pass och skrittadeäven ut innan. Vi funderar på att göra något med bommar idag? Har ni tips på dressyr eller markarbetesövningar? Eller hur vi skafå ner hans energi? Tacksam för snabbt svar!

Bjallstal
4/4/20, 7:55 PM
#8

Hippson har en massa bra och kul övningar på sin hemsida beroende på vad ni vill träna på. Har köpt flera av deras träningsböcker som vi nu har liggandes i stallet

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: