Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1009 ggr
Sasha W
2020-02-16 18:04

Det här med benskydd.....

jag har nyligen fått en sköthäst, ett bork färgat russ sto som jag verkligen kärat ner mig med :>

i nuläget har hon inga benskydd alls men som den nojjiga personen jag är vill jag helst ha något extra skydd/stöd när vi rider.

jag hoppar inte med henne alls(både för att hon ogillar det och för att jag inte är intresserad, jag tar dock enstaka ''små hinder'' i skogen(pinnar och mindre stockar/stammar etc) väldigt väldigt sällan.

frågan är: Damasker Eller Senskydd?

jag rider alltså blandat dressyr, markarbete och i skogen.

Annons:
Cecilia.S
2020-02-16 18:37
#1

Jag hade valt senskydd, utan minsta tvekan.

De flesta damaskerna är luddiga och blir lätt väldigt varma. På grund av luddet blir de dessutom skitiga snabbt och är inte sådär jätteenkla att få rena, om du inte vill tvätta dom för hand eller i maskin någon gång i veckan. Luddiga damasker i skogen blir lätt geggiga, fulla av granbarr kan lätt konstateras ha magnetfunktionen dra-till-sig-alla-möjliga-ting 😂

Senskydd däremot är oftast inte lika varma, sitter ofta stadigare än damasker och är dessutom enklare att hålla rena. Det går att få tag i alla möjliga olika färger och former men min personliga favorit är Veredus och Lamicell. Senskydd skyddar dessutom bra och tål maskintvätt om du vill få dom som nya efter en periods användning 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sasha W
2020-02-16 18:43
#2

#1 är mest intresserad av vad de ger för skydd framför hur de är att hålla rena, jag har all tid i världen att hålla dom rena ;)

Bjallstal
2020-02-16 19:34
#3

Senskydd definitivt. Sedan troligen i storlek xs eller shettis om de inte ska bli för höga och skava.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sasha W
2020-02-16 19:51
#4

#3 hon är väldigt stor för att vara russ och har cob i grimma så kommer nog köra på s

Lona
2020-02-16 21:08
#5

Har du frågat ägaren? H*n kanske vet vad som funkar bäst på just den hästen - och har egna åsikter om vad hon ska ha. En del vill av olika skäl inte att hästen har benskydd alls. Grattis till en mysig sköthäst! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sasha W
2020-02-16 22:19
#6

#5 hej! Ägaren är fullvuxen och har aldrig ridit henne. Mest vart en tjej på 9 år som ridit henne så nu har jag ett tjockt russ med massa ovanor och överskottsenergi haha

Annons:
Caf_Roy
2020-02-17 11:08
#7

Om hon inte har problem att hon brukar slå sig på benen eller något liknande som du behöver skydda benen mot finns det ingen anledning att använda skydd. Vanliga senskydd/strykkappor ger inte något stöd utan skyddar bara mot yttre våld, så om risken för yttre våld är yttepytteliten (russ brukar ha väldigt bra koll på sina fötter) skulle risken för att benskydden själva orsakar skador genom skav eller om man råkar spänna dom för hårt vara större. Så om jag vore du skulle jag inte använda skydd.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Vrilen
2020-02-17 13:42
#8

Om ponnyn inte har problem med att hon trampar på sig själv hade jag inte använt benskydd. Använder man dom rätt så gör dom ingen skada men skav kan lätt hända. 

Hade hon däremot ofta trampat på sig själv eller dängt benen emot varandra är dom absolut användbara. Sen måste du höra med ägaren om du vill använda annan utrustning. Spelar ingen roll om hon inte rider hästen man måste ändå fråga😃

Rafflan
2020-02-19 15:00
#9

Jag skulle inte använda skydd om inte hästen behöver det.
Ska man ha skydd för att skydda ifall hästen slår emot något i skogen tex gren eller sten föredrar jag klassiska Damasker (inget fluff)
Sedan ska man tänka att benskydd sitter över senor, och det blir varmt under skydd, och värme på senor är dåligt och ska man vara försiktig med.

Klassiska damasker utan fluff -> https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/benskydd-lindor/damasker-fram-basic-Fairfield

Rafflan
2020-02-19 15:01
#10

Forskningskollen: Benskydd riskerar att överhetta och skada senorna

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-benskydd-riskerar-att-overhetta-o.htm

powerade
2020-02-20 06:41
#11

Skulle inte använda benskydd om hästen inte slår sig. Onödig värme för senorna.

Upp till toppen
Annons: