Annons:
Etikettstallet
Läst 822 ggr
Kex!
2/10/20, 1:27 PM

"Hästspråk"

Hej! 

Jag gör en uppgift i språksociologi med inriktning på språket i stallet och har några intervjufrågor som man gärna får svara på! 😃 

  1. finns det några ord som du brukar använda i stallet som ej hästmänniskor ej förstår och vad är det isåfall och vad betyder det?  

  2. Hur brukar ditt kroppsspråk vara när du är tillsammans med hästar, är det något särskilt du tänker på? 

  3. Finns det något särskilt kroppsspråk hos hästen som du brukar reagera på, vad och isåfall vad brukar det betyda? 

  4. Finns det något du brukar kalla din häst som om någon annan skulle säga det om din häst skulle du ta illa upp?  

  5. Brukar du förenkla ditt språk när du talar med ej hästmänniskor, isåfall vad förändrar du? 

  6. Har du något särskilt språk när du talar till din häst?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Herveaux
2/10/20, 1:32 PM
#1

Nu känner jag mig trög, men kan du utveckla fråga nr 6?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2/10/20, 1:39 PM
#2

Kan tyvärr inte se all text på frågorna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
2/10/20, 2:19 PM
#3

#2 För mig funkade det att kopiera texten och klistra in i ett dokument:

1. finns det några ord som du brukar använda i stallet som ej hästmänniskor ej förstår och vad är det isåfall och vad betyder det?  

2. Hur brukar ditt kroppsspråk vara när du är tillsammans med hästar, är det något särskilt du tänker på? 

3. Finns det något särskilt kroppsspråk hos hästen som du brukar reagera på, vad och isåfall vad brukar det betyda? 

4. Finns det något du brukar kalla din häst som om någon annan skulle säga det om din häst skulle du ta illa upp?  

5. Brukar du förenkla ditt språk när du talar med ej hästmänniskor, isåfall vad förändrar du? 

6. Har du något särskilt språk när du talar till din häst?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kex!
2/10/20, 3:52 PM
#4

#1 typ pratar du bebisspråk eller liknande som andra gör med hundar 😊

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Herveaux
2/10/20, 4:35 PM
#5

#4 Tack, då är jag med! 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

HejsanALLA
2/10/20, 6:03 PM
#6

 nr. 1 Ungefär begrepp. T.ex stigläder. Hoah, smacka.

nr. 2 vara mer självsäker, glad, lugn i kroppsspråket. Eftersom hästar är ganska rädda brukar jag tänka att jag är som en befälhavare. Blir de rädda säger jag tydligt "hoah" och tänker att jag ska förmedla att jag tar besluten här och jag sa inte du skulle bli rädd fast såklart inte på ett arg sätt. Försöker också vara extra tydlig med att jag är glad när de gör rätt.

nr. 3 avikelser. När de höjer huvudet, sänker ryggen, bröstar upp sig, fnyser, darrar, drar bak öronen eller såkallat "pain face". Också när de är osociala. Detta eftersom tidigt upptäcka när något är fel eller vara beredd när hästen blir rädd eller osäker. 

nr.4 Dummis?

nr.5 förklarar ord t.ex flank eller stigbygel.

nr. 6 Har kommit på eget ord: yazi

Annons:
Tiktak697
2/12/20, 1:39 PM
#7

Spännande

Mvh Tiktak

Cecilia.S
2/13/20, 11:15 AM
#8

1. Här finns ju egentligen tonvis av ord. Överlag gäller det väl egentligen många ord inom hästvärlden precis som inom många andra sporter - benämningar på utrustning, beteende m.m. Om man säger att hästen står och väver syftar en hästmänniska på ett stereotypiskt beteende medan en icke-hästmänniska oftast tänker på produktionsmetoden vävning. Säger vi aachen, betfor eller kronrand är det också sällan någon vet vad det betyder om de inte har någon koppling till hästvärlden. För övrigt använder jag personligen också ord som "het" när jag vill beskriva en häst som pigg och kanske stark, medan det vardagliga ordet "het" oftast används för att beskriva någonting varmt eller en snygg person (t.ex.).

2. Det är jag som är ledaren och det är mitt ansvar att hästen ska känna sig trygg med mig. Den ska kunna lita på mig och känna sig avslappnad runtom mig, annars blir det farligt och kan leda till onödiga konsekvenser. Hästar är stora och starka djur som kan ge dödliga sparkar, bryta ben och skicka dig till sjukhuset inom loppet av några sekunder. På grund av det är det alltid viktigt att läsa av hästen och hela tiden anpassa sig efter just den individ som man jobbar med för tillfället. Jag använder exempelvis olika kroppsspråk vid olika situationer och agerar inte alls likadant om jag har att göra med min egen 11-åring jämfört med stuteriets unghingst. Svårt att ge specifika detaljer på vad just jag tänker på när jag hanterar en häst eftersom det kroppsliga språket anpassas hela tiden.

3. Alla hästar reagerar olika. När de blir rädda kan en  blåsa upp sig och korta steget något, den andre drar ut på steget och visar dominans genom att ta sig mot faran, den tredje höjer halsen och fryser till is medan den fjärde vänder på en femöring och sticker åt andra hållet. Man lär sig hitta de allra minsta detaljerna som ger vissa signaler vart eftersom man lär känna individen, så det är klurigt att välja ut enbart ett kroppsspråk. 

4. Känns mer som en personlighets-fråga? Det jag inte uppskattar andra kalla min häst är just ordet "min", det kanske är lite fånigt men det är i alla fall ett svar på din fråga. Haha.

6. Känslan speglar av sig på rösten. Jag blir alltid lycklig av en hästs närhet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

s8x2n6
2/16/20, 1:25 AM
#9

1. En favorit i vårt stall är "sadelluder" 😂 det är vår variation på fårskinnspad, vilket ju då är en pad. Annars är det ju all hästterminologi som finns; allt från utrustning, till skötredskap, till hästens delar. Även ord/fraser vid ridning som "sitt djupare", halvhalt, inner-/ytterskänkel/tygel/sida osv osv..

2. Jag försöker vara så lugn och avslappnad som möjligt. Spänna till då det behövs, som vid markering av dåligt beteende. Ofta är det inget jag tänker på först jag är runt en nervös häst - då gör jag allt jag kan för att själv slappna av och vara lugn.

3. Allt egentligen, men allra mest öron och blick.
-Uppspända ögon, framåtspetsade öron och lite fnys i näsborrarna visar på spändhet, nervositet eller osäkerhet.
-Ett lågt huvud, med avslappnade öron och ögon visar just på en avslappnad häst.
-Bakotdragna öron visar på argt missnöje, förutom med vissa hästar i stallet som drar till med blicken bara för att - när man väl kommer fram till dem är de hur snälla som helst. 😛

4. Ponnyjävel 😂 han är MIN ponnyjävel, ingen annans! Allt annat kan jag tycka är okej, som spånhuvud och ärkemupp, men ponnyjävel är bara jag som får kalla honom. 😊

5. Njaaa… jag kan väl skippa just hästterminologi. Så jag säger typ inte "jag kratsade hovarna" utan "jag rengjorde hovarna". Annat än så föränklar jag nog inte, det är en hel del ord som är lätta att förstå eller allmänt kända även utanför hästvärlden (mocka, grep, fodra, ridbana osv). Mer detaljsaker brukar man ofta inte behöva snacka om med icke-hästmänniskor.

6. När jag snackar direkt med min häst råkar jag ofta byta över till finska av nån anledning 🤔 beror annars mycket på vad han gör. Är han busig kommer jag på nåt fint skällsord på svenska (exempel har ni vid fråga 4) som levereras med varierande intensitet, men gullar med honom också en del. Går inte direkt över till bäbisspråk, men blir mjuk och fin i rösten iaf. 😛

Kex!
2/16/20, 1:20 PM
#10

Tack till alla som hjälpt till med att svara på mina frågor!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: