Annons:
Etikettridning
Läst 623 ggr
Fisken27
2020-01-18 19:41

Problem med galoppen

Jag rider på ridskola och har ett rid problem med att fatta galopp, hålla balansen i galoppen, sitta i galoppen, hålla galoppen och stigbyglarna dvs allt. Det varierar även vilken häst jag rider på men senaste ridlektionen fick jag en jätteskumpig och seg häst och det gick superdåligt. Fick endast galopp ibland och då skumpade jag supermycket samt tappade balansen och ibland stigbyglarna. Jag har inte galopperat så jätte mycket innan utan ca ett halvår men problemen blir inte bättre. Jag vill tillägga att jag rider på ridskola och kan då inte anpassa övningarna. Jag vill gärna att detta inte ska fortsätta. Jag är tacksam för svar

Annons:
Tyst
2020-01-22 13:59
#1

Det viktigaste du kan göra är att prata med ridläraren, hen kan hjälpa dig bäst!

Jag har själv haft problem med galoppen, och jag säger bara öva öva öva. Framför allt slappna av! Spänner du dig kommer det bli skumpigt (jag vet att det är jättesvårt!) Därför tappar man också balansen.

Tappar du stigbyglarna är de kanske för långa eller så har du inte tillräckligt stöd där,  tänk inte trampa ner hälarna utan snarare att du ska känna ett stadigt och jämnt tryck på fötterna där foten är som bredast. 

Jag hittade min balans genom att stå upp lite i sadeln när jag galopperade.

Själva fattningen är svår att få bra, jag gissar att eftersom du skumpar och tappar balansen är du spänd och tycker galopp är lite obehagligt? (så var det för mig)
Där gäller det att vara riktigt tydlig med galoppfattningen, fram med skänkeln du fattar med och bak med den andra. Ridskolehästar är smarta och förstår och känner när man egentligen inte riktigt vill fatta galopp, eller är spänd, så jobba med dig själv också. Tänk att NU vill jag fatta galopp tjoho! och försök slappna av så gott det går.

Tiktak697
2020-02-12 13:38
#2

Fråga din tränare och be den om hjälp

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: