Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 536 ggr
Sarahrascal
1/10/20, 11:44 PM

Rida travare med snodd?

Jag har en travare som jag tänkte omskola till ridhäst. Hon drar upp och ner huvudet och har huvudet väldigt högt hela tiden, är rädd att hon rids med för låg rygg men vet inte. Har hört att snodd kan vara bra för hästar som har högt huvud och låg rygg. Är absolut inte ute efter att hon ska gå ”fint” och böja på nacken, är inte proffs på det men skulle uppskatta lite hjälp :)

Annons:
Shia1
1/11/20, 12:46 PM
#1

Hej! Har ingen erfarenhet av snodd, men min travhäst var likadan ibörjan. Upp å ned m huvudet, hela tiden, både i skritt å trav. -gick m springrwm i trav men var fortfarande hemsk där m huvudet också när han kom upp söderifrån. Jobbade mkt med skritten. Utan krav, mer än han skulle lyssna. Efter ett tag gick skritten bra utan allt för mkt "rusk m huvudet" traven gick bitvis men han var ofta väldigt laddad. Började rida m Martingal och hjälpte en del. Nu blev det långsamt bättre efterhand han byggde mer muskler- och JAG fick stabilare hand. Upptäckte senare när jag kollade tbx på filmer hur stum jag var i handen bitvis osv å därav han gjorde så. -inte enbart det, men ja. Sen började han bära sig bättre, och slutade ruska m huvudet på ridbana osv där han var lugn. Dock tog det längre tid att rida han lugn i skogen. Likaså när det var blåsigt elr så, då blev det samma.. Kolla även sadeln osv. Försök rida avslappnat och avslappnade övningar. Börjat nu ta bort martingal, (är under Igångsättning efter vrickat sig, så vilade 1 mån m end skritt.) trots han är pigg funkar det nu bra. Okej, hade kunnat ta bort den för ett år sen men inte enl min hjärna😂 Första hoppträningen var dock de första den tränaren gjorde att ta bort den. Å visade sig den ej behövdes😅

powerade
1/11/20, 9:43 PM
#2

Kolla så utrustningen är bra. Sen skulle jag börja med att hitta rätt tempo. När hästen har ett tempo den är avslappnad i brukar huvudet komma ner automatiskt. Longera och försök hitta bra tempo där också. Rid bommar. Ta hjälp av tränare. Sen kan de va en idé att sätta på snodd. Många gånger kan snodden göra att hästen inte alls rör sig som den bör.

Upp till toppen
Annons: