Annons:
Etikettridning
Läst 564 ggr
[Sandra.S.]
1/10/20, 6:48 PM

Tips att få häst på höger tygel

Hej 😀. Jag har en dressyr valack f 11 som pga. gamla skador inte kunnat användas fullt ut i dressyren men med år av tålamod, operationer och vet besök följt av en långsam igångsättning och uppbyggande så är han idag igång. Men han har ständiga återkommande ”problem områden” i ridningen som dock inte beror på skadan då han numer är frisk utan beror snarare på att det är mycket kropp och framförallt lång kropp att hålla reda på. Han får sina låsningar då och då främst i vänster sidan (bogen) och bäckenet som jag får loss med tömkörning. Han biter fast i vänster sida av bettet och vill helst inte ta stöd på höger alls. Dessa problem har gått att lösa för stunden men är som sagt ständigt återkommande. För ca 2 veckor sedan började jag märka att han sprang konstigt i vänster varvet, han liksom sprang skevt och ville inte ha mig på inner bakben, liksom for ”från” väggen. Jag fasade det värsta och tänkte att det är skadan så åkte in men allt såg bra ut och ledvätskan var klar, smörjde leden och åkte hem men problemet fortsatte. Nu tror jag att han successivt kommit undan och avlastat så smått att jag inte märkt tills det blev såhär uppenbart. Han tar inte stödet på höger (ytter) och vill inte sätta under inner bakben. Arbetat på detta de senaste tre passen där jag försökt hålla stöd på höger och knappt något alls i vänster och fått trycka honom in. Men får ständigt upprepa då han snabbt ”flyter ut” igen. Tips någon? Att få jämnare stöd, alltså inte bita fast i vänster och inte vilja ta stöd på höger. I högervarvet där vänster är ytter fungerar allt perfekt.

Annons:
Caf_Roy
1/11/20, 11:26 PM
#1

Det är nog jobbigt för honom att hålla ett stöd på högertygeln om han är ovan. Prova att rida i andra varvet, ställa om och jobba om det behövs så du får stödet på höger tygel i ett par steg, ställ tillbaka till andra varvet innan han tröttnar och beröm massor. Träna på omställningarna och låt honom gå tillbaka till lätta varvet när han gjort rätt. Då blir det mindre ansträngning för honom att göra rätt på en gång. Fokusera mer på att öka kvaliteten i ett par steg än att öka antalet steg, minska istället på sträckan i lätta varvet emellan. Sen när han direkt ställer om med stöd på högertygeln varje gång kan du börja öka antalet steg i följd i det svåra varvet. Tänk även på att det är jobbigt för honom, så ge mycket beröm och sluta i tid när det går bra innan han blir trött i kroppen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

HejsanALLA
1/12/20, 5:10 PM
#2

Är du vänster eller högerhänt?

Upp till toppen
Annons: