Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 970 ggr
[Kotten123]
1/9/20, 1:31 AM

Det funkar inte längre

Känns som att jag bara har problem just nu. Har i tidigare inlägg beskrivit lite av min situation. Skulle uppskatta om man läser det innan detta, för att förstå hur det ligger till. ("Jobbig situation…")

Idag red jag min häst i skritt "på riktigt", och han kändes så ofräsch. Trots alla timmar kantade av hårt arbete och slit. Aktivering, foder, massage m.m. På filmerna syns det tydligt hur han inte vågar riktigt släppa fram bakbenen. Är stel i dem samt väldigt försiktig. Han haltar sig stundtals fram i bak. Liksom släpar vänster ben efter och visar obehag med huvud och kropp. Detta främst när jag kräver lite vikt på bakbenen, men även (något mildare) vid fri skritt. Han markerar ofta och snubblar stundtals till. Orkar inte bära sig och rör sig inte taktfast.

Mitt hopp är nästan borta. Det går ju inte att sälja en halt häst som knappt kan skritta. Även om jag över allt annat hade velat "vilja" ha kvar honom. Känns som en så knivig situation. Jag, VI, vill så mycket, men kommer ingenstans. Det har BARA gått bakåt. Jag ser verkligen inga tecken på framgång.

Försöker rannsaka mig själv också. Tycker att jag rider så himla mycket sämre än förr, men har inte motivationen till att rida "bra". Försöker göra om felen till rätt, men ingenting tycks fungera. 

Blir så frustrerad och oerhört ledsen. Det känns så hopplöst och helt meningslöst. Så orättvist att detta är vad vår resa består av. Det är så svårt för mig att sätta egentliga ord på hur jag känner. Men, jag älskar honom över allt annat,  trots det så känns det så väldigt ovärdigt, allt detta. Jag har inte möjligheten till att ha kvar honom, men kan heller inte sälja honom. Dels pga hur fäst jag är, men nu även pga skadan.

Så, nu ska jag vänta med att rida honom tills återbesöket. Troligen väntas flera månader skritt återigen, efter det. Men nu känns det inte värdigt att hitta någon som är intresserad av att sätta igång, heller. För det har visat sig "omöjligt".

Blir så less. Allt jag har i tankarna är min häst och hur han mår. Min värld är så oerhört liten och skör av allt detta. Jag rasar samman och orkar inte. Hela mitt hjärta brister för min häst. Det är så jobbigt att se honom lida och inte hitta någon lösning.

Söker inte sympati, utan skulle bli lättad om någon som varit i snarlik situation, vill komma med någon input. Är så vilsen och vet verkligen inte hur jag ska tänka.

Tack på förhand och ber om ursäkt för ett återigen flummigt inlägg.

Annons:
HejsanALLA
1/9/20, 4:19 PM
#1

Jag förstår dig. Vet inte om jag har berättat detta här men i augusti så råka jag och min häst ut för en olycka. Efter tre veckor på klinik fick han komma hem och börja skrittas för hand. Men han blev inte bättre, han gick snett med bakdelen. När vi gick till en ny vetrinär så upptäckte han att min häst hade fått en smäll på höften. Nu så handlar det mest om att återfå muskler och kondition. Men så många veckor jag oroa mig för honom. Så jobbigt allt var. Första gången vi galoppera kändes det som han hade korsgalopp fast ännu ostadigare. Så lite muskler hade han. Det tar tid. Oj vad det tar tid innan alla småmuskler kommer igång och även de stora även om de kommer igång snabbare. Vi jobbar fortfarande på med de små musklerna och tar allt i lugn takt. Min poäng är att han kändes halt, trött, lat, ostadig under lång tid innan det blev bättre. Jag vet inte hur länge du har skritta honom men det tar tid innan de blir sig själva. Jag lovar. Även om tiden var hemsk så gav den mig mycket gott. Vi köpte en ny häst och jag har verkligen prioriterat säkerheten. Destu värre saker som händer mig destu bättre saker får jag tillbaka om jag härdar ur och lär mig av dem

HejsanALLA
1/9/20, 4:33 PM
#2

Dessutom så har jag chansen att verkligen börja om i min utbildning med honom. Jag har haft honom länge och han krävt från början erfarenhet jag inte hade. Nu när vi börjar om med allt har jag chansen att ge honom mod i hoppning genom verkligen ta det sakta. Och även om vi rider på bommer nu mycket kommer det kännas för jävligt ostadigt och konstigt när vi börjar hoppa. Eftersom om en häst ska kunna hoppa måste den få musklerna genom att just hoppa. Det finns inte en ända gång nånting dåligt har hänt mig som inte givit mig något bra tillbaks. Jag trodde inte heller något bra skulle komma ur olyckan. Men det gjorde det efter tid. Jag vet du antagligen inte alls vill höra det och det låter som nånsens men lita på mig så funkar universum. + även om det känns som din häst haltar och om den snubblar behöver det inte vara för hen är halt utan det kan helt enkelt vara om de står still under längre tid. Då tappar de massa små muskler. Kanske ger inte foder staten möjlighet att bygga muskler snabbt och mycket. Gå gärna på väldigt ojämna underlag. Då kommer du åt de små musklerna som gör den stora skillnaden

Upp till toppen
Annons: