Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 835 ggr
Malenmelon
2019-12-28 12:25

Problem med att fånga min häst i hagen

Hej! Jag har en 15 årig Irish cob valack på foder, han är en knepig häst eftersom att han har mycket dåligt i bagaget. Mitt största problem med honom är att fånga honom i hagen. Han kan komma och möta en i hagen man får klappa honom men när jag ska sätta på grimman så vänder han och går, då måste man vänta ett tag innan man kan komma så nära igen. Jag vet inte hur jag ska träna bort detta så ge gärna förslag och tips. Tack på förhand

Annons:
Mooniq
2019-12-28 12:37
#1

Många år sen jag hade häst men känner igen problemet.

Låt grimman vara på. När han går i hagen så gå dit med ytterligare en grimma och ta dig tid. Låt han komma nära, klappa honom och gå sen en bit bort - som om du är ointresserad. Se om han kommer efter, klappa igen och gå sen därifrån. Upprepa med att gå ifrån fler gånger och om han går efter dig så testa att sätta på den grimman du har med dig. och ta av extragrimman och gå därifrån. 

Jag provade att börja vissla till min häst så när jag närmade mig hagen så visslade jag och fick ögonkontakt och efter ett tag så började min häst att gå mot mig. Det tog tid men efter ett tag så kunde jag vissla och få ett litet gnägg till svar och min häst kom till mig. Tålamod, tålamod, tålamod.. 🙂

Jag tillhör dem som inte anser att man sak muta sig till hästen, så i min värld så är godis/morot nono.. Min häst fick tex  ibland morotsbitar med havren, men aldrig att jag gav nåt extra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Rafflan
2019-12-29 01:06
#2

Om det funkar med godis skulle jag prova det, tex ge 1 godis när han kommer och 1 godis när han fått på sig grimman tex :)

Även vänja honom att du kommer ut i hagen ibland för att bara gosa och inte går ut enbart för att fånga honom :)

powerade
2019-12-29 20:09
#3

När min kom fick han ha grimma på då fick han godis när jag satt fast honom. I början han skulle va utan grimma gav jag honom bara godis när jag hade fått ta på grimman. Funkade oftast bra att fånga honom med grimskaft runt halsen sen på med grimma o ge godis. Nu har vi utökat med att försöka komma till grinden.

Upp till toppen
Annons: