Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1166 ggr
[Kotten123]
2019-12-25 15:26

Jobbig situation...

Jag är i en jobbig sits. Min häst har fynd på röntgen, artros och nu säger veterinär spatt. Han är endast 11 år gammal. När vi först fick reda på det rasade hela världen samman. Vi hade köpt en häst som ägarna sa var helt ren och frisk, men pli fick man. Jättejobbigt, då jag verkligen älskar honom. Han är ALLT jag önskat mig, iallafall personlighetsmässigt. Jag kan inte se mig utan honom. Planen innan var iallafall att min syster skulle ta över honom efter mig, när jag skulle till storhäst och hon mot nya utmaningar. Nu när han dock inte varit särskilt ridbar, så har hon fått rida andra hästar. Och hon har nu hittat en egen, som mina föräldrar bestämde sig för att köpa… Så nu står jag själv med min häst, som jag ”inte kan göra något med”. Jag kommer troligen inte ens få hälften av pengarna jag köpte honom för, om jag säljer honom. Men samtidigt om jag ev börjar rida igång honom så smått, så tappar jag intresset för allt. Det känns så hopplöst, för nu har jag sett ur lätt det är för honom att få ett tillbakafall. Och heller är det inte lätt att sälja en sådan häst… Jobbet känns inte värt det, för när det väl är ihopväxt kommer han troligen inte kunna hoppa längre. Och tills dess kommer han mest troligen ha ont i perioder, behöva många veterinärbesök och ta det från dag till dag. Helst av allt hade jag velat kunna sälja honom/hyra ut honom på foder, tills dess jag har ekonomin och plats för två. För jag vet att jag troligen inte orkar längre om jag ska ha ”bara” honom. Jag har så mycket större ambitioner, men samtidigt för mycket kärlek för honom. Det gör så ont i hjärtat, men min hjärna säger mig att ”göra mig av med honom”. Men jag kan verkligen inte se mig utan honom hela livet, utan det enda scenariot jag ser är att jag ev säljer honom och sedan köper tillbaka. Ännu en faktor till att det känns så jobbigt, är att jag egentligen verkligen inte gillar att behandla djur- sprutor, smärtstillande kurer m.m, utan hellre ger dem en paus och låter dem återhämta sig vid skador mer naturligt. Nu är det dock som en ond cirkel, för de vet ”om” hästen och ger tider efter tider, kurer och behandlingar… Det känns liksom inte rätt, även om det kanske är enda ”lösningen” på just detta problemet. Jätteflummigt inlägg kanske, men jag hoppas att ni förstår. Hur hade ni tänkt/agerat?

Annons:
Caf_Roy
2019-12-25 23:44
#1

Prata om dina funderingar med din veterinär så ni tillsammans går igenom vad det finns för alternativ och lägger upp en långsiktig plan. Det är tyvärr ofta så att ägaren vill få sin häst "lagad" hos veterinären och åka hem och köra på, så var tydlig med att du inte är en av dom. Sen kan det vara så att en behandling tillsammans med vila och rehabilitering kan ge de bästa förutsättningarna, så stäng inte dörren till medicinsk behandling bara för att du inte är ute efter en "quick fix". Sen är det också bra med regelbundna kontroller för att se att det ni gör funkar som det är tänkt och kolla av läkning och sånt. Läs också på om hans olika saker, hur dom fungerar och vad som kan hjälpa, både medicinskt men framför allt rehab- och träningsmässigt och diskutera med din veterinär vad som skulle passa bäst för just honom. Vad gäller den andra delen, se om du kan hitta en medryttare/fodervärd som rider på en nivå som han håller för och som älskar honom lika mycket som du. När du sen ser dom tillsammans kommer det vara ett lätt beslut att låta dom fortsätta ihop. Precis som för oss människor är det inte alla hästar som håller för att vara atleter och då är det bättre om man kan para ihop dom med en ryttare som har andra ambitioner. När jag skulle gå över från shettis fick vi en underbar c-ponny på foder. Han hade hoppat höga klasser och vunnit massor men fått en förslitningsskada som gjorde att han inte längre skulle hålla för det. Men att bära runt på mig och min syster när vi lärde oss rida och till och med gå någon klubbtävling på 60cm var inga problem så vi fick många underbara år ihop. Samma sak med min systers ponny (flera år senare). Han visade sig ha väldigt grav artros och riskerade att få ont om han gjorde mer än lätta promenader, så han fick flytta till en släkting med en 2-årig dotter som dyrkade den ponnyn och levde för deras små promenader i skogen. Så det jag vill säga är att prata med din veterinär och när ni har en plan och vet vad han klarar kan du hitta en människa till honom vars ambitionsnivå ligger inom vad hans kropp klarar av. Men om ni har dom ekonomiska förutsättningarna skulle jag råda dig att inte sälja honom (om du inte är 100% säker på dom, men knappt ens då) för att fortsätta ha bestämmanderätt över hur och hur mycket han får ridas för att han ska hålla och kunna ta tillbaka honom om det inte funkar. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

HejsanALLA
2019-12-26 11:06
#2

Det finns nåt som jag tror man kallar ihopläkt spatt.  Tror jag har varit med om hästar på högsta nivån med sjukdomen. Jag hade satt ut honom som medryttarhäst. Låt någon rida honom under igångsättningen, först gratis. Rid hästen också ibland, även om det är jobbigt. Fråga om du kan rida andras hästar så du kan hålla motivationen. Jobba mycket med det mentala, johanna lassnack om du vet vem det är har en bra podd. Ett avsnitt handlar just om hur man ska tänka, göra och utvecklas under liknande situationer. Kanske kan han inte bli en hopphäst men kanske en dressyrhäst. En välutbildad dressyrhäst med spatt kan du ändå få pengar för. Speciellt eftersom han är så ung. Vill du ändå fortsätta med hoppningen som sagt kanske du kan hoppa några andra hästar då och då.

[Kotten123]
2019-12-27 23:27
#3

#1 & 2

Tack för svaren!

Jo, jag har läst på som en galning enda sedan dess vi fick beskedet. Nördar ner mig så i minsta lilla. Allt möjligt, allt hur man ska rida och fodra, men trots det blev det återfall. Kändes väldigt orättvist på så vis, men man får ta det som det är.

På tal om medryttare/fodervärd. Har funderat på att söka efter någon, men det blir svårt ekonomiskt om jag då hade haft ännu en häst att rida. Har faktiskt frågat några om de behöver hjälp, men kanske då ska fråga några fler, haha! Får helt enkelt se om någon låter mig hjälpa till och rida gratis/för liten peng. Har tidigare jobbat i stall, så har funderat smått på att söka deltidsjobb el liknande under en tid. Tar gärna i om så är fallet. Mest för motivation och erfarenhet.  Dock inte alla som tar emot någon på snart 17 utan någon direkt utbildning.

Jo, dressyrhäst kan han nog bli. Jag har varit väldigt noga och han är väldigt fin, men nu är han ju helt förklarligt ur kondition. Bara jag som inte är så förtjust i dressyren. Bästa hade nog varit att hitta en liten person som är intresserad av dressyr (utöver rehabträning i början.) 

Har lyssnat på Johanna Lassnacks podd, den har verkligen hjälpt en del. Hon är fantastisk med ord, men jag blir på något sätt mer rastlös när jag hör! Haha, det är nog lite löjligt, men jag sitter här hemma och lyssnar och kollar på allt möjligt häst för att ro bort den värsta abstinensen, men jag känner mig bara mer overksam.

Åter tack för svaren. Känner mig rätt fast, men försöker ta till de flesta åtgärder. Just nu tycker jag mest synd om min häst som mest av allt i hela världen vill arbeta. Vi är väldigt likasinnade.

HejsanALLA
2019-12-28 18:24
#4

Du borde kanske fråga din veterinär mer om återfall och risken att din häst får ett igen. Under rehabeliteringen är risken kanske större och det var kanske därför din häst fick återfall då. Det kanske går bättre när din häst är helt återställd.

Dressyr är inte tråkigt ju :) Tänk att kunna göra förlängd trav eller riktigt snygga hörnpasseringar. Trots jag är hoppryttare tycker jag det är jättekul. Även om jag inte alls kan travökningar och allt sånt. Dessutom om du blir bättre på dressyr blir du även bättre på hoppning

Caf_Roy
2019-12-28 19:39
#5

Om du hittar en fodervärd kommer du ju inte ha några kostnader för honom längre, annat än om ni fortfarande betalar försäkringen eller något sådant. Så se om du kan hitta en häst du får rida lite på just nu och se sen till att hitta en ryttare till honom som vill göra saker han håller för och kan stå för hans kostnader. Det allra bästa vore ju om den ryttaren kan vara med redan från början nu så dom vet lite mer om hans problem och vad som hjälper honom att må bra, så börja kika runt lite redan nu. Du vill ju ändå ha någon som sätter hästen först, så om dom bara är intresserade om hästen redan är i tävlingsform kanske dom inte är intressanta för dig i vilket fall. Sen kanske man inte ska begära att dom tar över kostnaderna förrän han är frisk nog att vara ridbar ordentligt, men då har du hunnit lära känna dom nog för att veta om dom kommer ta hand om honom på rätt sätt så han håller. Och då när du inte längre betalar för honom kan du skaffa dig en ny häst att hoppa med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
2019-12-29 20:18
#6

Kanske finns det en fodervärd som är intresserad av markträning? Han kanske passar bättre till det? Min häst blir 11 och han har redan fått artros i hasen vilket gör honom stel och lätt hälta med brodd på is/ hårt underlag så han är ganska fram och tillbaka och kan komma behöva behandlas varje vår om det är dålig vinter. Väldigt trist. Köpte ju inte för att han ska ha massa problem. Prata med veterinären vad dom tror kan underlätta för hästen.

Annons:
HejsanALLA
2019-12-29 20:28
#7

#6 Om jag var du hade jag tittat upp ett bra nypon eller gurkmeja tillskott. De är jättebra vid artros. Vet nån det hjälpte jätte mycket

Upp till toppen
Annons: