Annons:
Etikettkörning
Läst 469 ggr
Mumrikk
12/24/19, 9:30 PM

Unghäst och inkörning:)

Hej hej

Jag står nu som ägare till ett mycket kärvänligt sto på 4 år. Det är väldigt spännande och jag sprudlar av inspiration. Nu till våren är min plan att jobba henne mycket från marken och börja sätta igång inridningen (hon har bara blivit hanterad från mark av föregående ägare). Men jag har också en ide och plan på att köra in Leira, som hon då heter. Jag hade en shettis för flera år sedan som jag "körde omkring på". Det var verkligen härligt och något jag vill uppleva igen. 

Min fråga är, hur ska jag lägga upp detta? Ska jag bara satsa på hantering och ridning nu i början, eller också kombinera med att köra in. Oavsett tänker jag att tömkörning i skog och mark ändå är bra. Eller ska jag rent av börja med inkörningen? Vad skulle ni säga blir bäst. Min spontana magkänsla säger att det också blir kul för unghästen med en varierad träning (vilket man såklart också kan göra även fast man inte kör in). Samtidigt kanske det blir lite väl förvirrande och för många intryck om man "lär den två saker samtidigt". 

Inlägget kanske blev lite otydligt och flummigt, men jag är öppen för tips och förslag:)

Tack på förhand!

Annons:
Shia1
12/24/19, 10:56 PM
#1

Här är det naturligt vi kör in först😂 men vi kör in som ettåring, så😅(tömkör 5-10 ggr samt kör 5-10 ggr lätt jogging innan bete maj-början på okt, sen körs de å vintertränas, för sen prema i mars/april och kvala, (kallblod, varmblod end kval) sen vila tom hösten, å då börja tränas igen. Sen blir de ju tre året därpå, å under 3-4 åldern så Rider jag in dem😅 Beroende på växt, muskler, uppbyggnad osv är det olika. Han som är 4nu varmblod ska jag börja rida in nästa år först-fast han stått här i två år-pga han ej haft så mkt muskler, men nu har han mkt mer muskler så han kan börja bygga ryggmuskler vid ridning. Funkar bra hittils och blivit väldigt fina att rida de jag ridit in 😃 T våren blir det nytt inridning säng, en kallblod treåring. Liten å robust… 😂 Växer i snigelfart, och är som fullstor i miniformat. Varmblods sto tre år, studsar fram i hagen! Växt period nu, så när hon börjat stanna av så blir det m henne, men börjat hängs lite i stallgången smått. Samt han som blir fem, å så femårigt kallblodsvalack också. (just nu har jag inte så mkt att rida å klagar över drt. Snart kmr jag klaga på de motsatta menmen) Men tänk du kan börja tömköra? Vet en tränare här som tömkör mkt i skog och över träd osv så de lär sig sätta ned fötterna. Fördel när de är inkörda är att det har grundkondion när sen inridning påbörjas-inte lika mkt nya muskler som ska byggas. Men tänk ksk, tömköra först, sen på m vagn, sen sadel, sen rida? Iaf så jag skulle gjort🤷‍♀️

Gronstedt
12/25/19, 8:52 AM
#2

EDIT: Skriver bara svar inne på NHiF i stället, så blir det inte så rörigt med text på två ställen 🙂

Mumrikk
12/25/19, 8:58 AM
#3

#1 Tack för svar:)

Jo, jag har tänkt lite och tror att jag är i samma tankespår som dig. Vi åker och hämtar henne om ca en vecka. Jag tänker jobba mycket med Nh nu i början och även tömköra, både för att förbereda inför vagnen, se hur hon rör sig och även stärka henne fysiskt och mentalt. Hon är lite smått rund om magen nu så lite motion är det ju också bra för;)

Min plan är att jobba igång med inridningen under sommaren. Jag kommer förmodligen ha henne på ett annat stall där hästarna går mycket fritt och där Nh är ett stort fokus. Jag och vänner brukar vara där hela dagarna, rida ut och rida in unghästar osv. Har fått lära både på internet och på egen erfarenhet att lite busrideri på unghästen är bra i början tillsammans med hästkompisar. Har ett gäng på tre pållar hemma men mamma och pappa blir lite osäkra om det busas allt för mycket på ridturerna. Så i det stallet tänker jag att den största grunden läggs. Under denna period fortsätter jag säkert tömköra men lämnar vagnen hemma och pausar i själva körandet (om vi ens kommit så långt på den fronten, jag bara spekulerar:)

På höstkanten åker vi hem och då blir det nog en vila för att allt i det lilla unghästhuvudet ska falla på plats, fortfarande jobb från marken såklart. Jag tror det är väldigt positivt att jobba hästen en period, vila, jobba, vila så att den får chans att också smälta saker emellanåt. Detta passar sig också fint med tanke på att jag då går mitt andra år på gymnasiet och ibland har mycket läxor vilket tar upp tid. 

Sedan sätts hon igång och vi börjar jobba där vi slutade med inridning och inkörning..

Detta är spår jag är inne på men såklart kan saker ändra sig, det beror så mycket på hur hon fungerar och hur jag fungerar. Jag känner mig inte stressad i alla fall. Huvudsaken för mig är att få en stabil och glad häst som älskar att jobba och som vill spendera tid med mig:)

Upp till toppen
Annons: