Annons:
Etikettfoder
Läst 893 ggr
powerade
12/21/19, 9:30 PM

Hur borde man ge en giva

Hej. Våra hästar har fri tillgång på halm och får hö morgon och kväll. Vi var 3 st fram till idag. Då har jag alltid gett 2 eller 3 högar beroende på om dom 2 som är bästa vänner vill äta med varandra eller inte. Tycker det gått bra och alla har ätit sin egen hög. Inte snott av någon annan. Nu har vi blivit 5 st hästar i hagen. Ikväll gav vi flera små högar som resulterade att ingen åt upp utan började äta och vandra till olika högar. Vad är egentligen det bästa? Flera små högar eller om dom klarar av att ha varsin att dom då får varsin?

Annons:
Herveaux
12/21/19, 9:36 PM
#1

När vi lägger ut morgonhöet i hagen med en flock med 5 ston så lägger vi i 5 olika högar med ett par meters avstånd så alla får matro.
Samma sak i de  andra hagarna (med mindre grupper), en hög till vardera häst med lite avstånd. 
Lösdriften får sitt hö uppdelat i 3 olika foderbord, där går 6 hästar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Shia1
12/21/19, 9:38 PM
#2

Hej! Hos oss står dem alla två och två, alla utom min å dess kompis har fri tillgång. (dessa två herrar äter å äter å äter… (min ät för två hästar🙄 behövdes när han tränade extremt mkt förra vintern å va en bodybuilder iprincip(drog pullerten så en annan häst kunde springa bakom å träna, i backintervaller snabbjobb å allt det där… Han är varmblod😂 i stor tung vagn heh… Men han älskade det konstigt nog🤷‍♀️) Iaf åt han fortfarande för två hästar, meeen nu tränas han bara ridningk(å vilat nu pga vrickning) å börja se lite väl mkt ut som ridhäst, så de får påsar m hö utspridda under dagen å lite fler på kvällen. Morgon-en påse(ca 5-8kg) 10tiden 1_2 påsar, efter lunch 1 påse, vid tre 1 påse, vid fem 1-2 påsar å så t kvällen vid nio/tio 3-6påsar beroende på väder. Vi sprid ut det så gott som över hela hagen så de ska ha mat under hela tiden å gå å strosäta. På kvällarna får de dock en påse/hög då de får såpass mkt.

Gronstedt
12/22/19, 6:26 AM
#3

Den tumregel jag fått lära mig är en hög mer än antalet hästar. Då finns det alltid en ledig hög för den som blir bortföst att gå till. Att de går runt är helt naturligt, de som högre i rang flyttar på de som är lägre, den som blir bortföst går till nästa lediga hög. 

De som är låga i rang kommer att få minst mat, de som är höga i rang tar mer. Man får hålla koll på att ingen får alltför mycket eller allt för litet.

Om det kommit nya hästar är det förmodligen extra oroligt innan de vant sig vid varandra och kommit fram till sina inbördes förhållanden. Det kommer nog att lugna sig.

powerade
12/22/19, 7:52 AM
#4

Självklart får dom flera nu i början ett tag. Men ingen verkade intresserad av någon annans mat. Men dom nya högarna va man ju tvungen att smaka. Men vissa har gett flera högar när dom bara var 3 och det var aldrig ett problem sålänge dom hade varsitt. Därför tänkte jag vad som egentligen är det bästa för en flock.

Caf_Roy
12/22/19, 11:35 AM
#5

Det mest naturliga är ju att dom vandrar runt och äter, så finns det många högar brukar dom kunna välja själva om dom vill stå still och äta en hög i taget eller vandra runt och äta på olika ställen. Nackdelen med det är att det blir mer nertrampad mat än om det är färre stora högar och att hästägare inte vill klafsa runt i lera mer än de behöver. Sen finns det också en del hästar som blir stressade av att det finns många högar, så bara för att det är bättre för vissa betyder det inte att det passar alla. Det vi gör i vårt stall är en hög per häst med minst 10 meter mellan. Om dom inte är superkompisar, då räcker 5 meter.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tiktak697
12/25/19, 3:59 PM
#6

Jag avskyr portions fordring så stressande för hästars. Då det alltid någon som inte ger sin häst tillräckligt med mat så den är så aggressiv och arg. Men vi hästar kommer gå runt vad är de fock ej fttr de gör ju de när de betar vilket är bra de skall äta och rör på sig så vi gjorde 2 högr per häst så får man möjlighet ty få i sig och de får ha sitt naturlig beteende att rör sig. Det är ej be för en häst stå still och äta de skall rör sig . Och ge tillräckligt med mat så blir de ej hungriga och arga . Ingen jävla halm de blir var runda av de och helst fri tillgång

Mvh Tiktak

Annons:
powerade
12/25/19, 4:14 PM
#7

#6 finns en anledning att vi ger halm på fri tillgång och stödfodrar med hö. Var inte det jag frågade om. Min gick på fri tillgång av hö men iom diverse skador med vila började han samla fett.

Upp till toppen
Annons: