Annons:
Etikettridning
Läst 517 ggr
Ms. Werngren
12/1/19, 3:30 PM

Stigbyglar

Hej! Jag får ont i fötterna efter varje ridpass nu och har räknat ut att det är pågrund utav stigbyglarna. Jag vet inte riktigt vad de jag har nu heter men de ör inga speciella. Är det någon mer som får eller fått ont i fötterna efter ridning som har tips på stigbyglar. Springer och Freejump är väll ganska bra? Tacksam för svar!

Annons:
Ms. Werngren
12/1/19, 7:24 PM
#1

Jag får ont på insidan av foten.

Amephyst
12/2/19, 9:38 AM
#2

Det kan också bero på om du lägger mycket vikt i stigbygeln. Jag fick alltid ont i fotleden efter ridpass innan jag lärde mig att inte lägga vikten i stigbygeln. Om du har ont trots att du inte har för mycket vikt i stigbygeln har jag svårt att hjälpa till. Du kanske kan höra med en ridlärare/tränare som kan se vad du gör med skänklarna?

Caf_Roy
12/2/19, 12:42 PM
#3

Om du har stigbygeln på rätt ställe på foten, inte spänner dig, har lagom stora stigbyglar och bra skor ska du inte få ont. Kolla om dina ridskor klämmer någonstans, kanske att du kan rida en gång i gympaskor eller andra väldigt sköna promenadskor bara för att se om det är skorna det är fel på. Slappna av i fötterna (jag misstänker att det är för att du spänner dig som du får ont) och prova att flytta runt stigbygeln lite grann på foten. Den ska ligga precis bakom där tårna möter foten. Det är vad jag tror är större sannolikhet att du får ont av, men om det inte hjälper eller du verkligen tror att det är stigbyglarna det är fel på kan du alltid fråga någon annan i stallet som har andra stigbyglar om du får låna deras och prova.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
12/2/19, 12:53 PM
#4

Såg precis att det är insidan av foten du får ont på. Är det någon skillnad på när du sitter ner i traven och när du rider lätt? Jag tror att det är samma sak som jag får när jag åker skidor, det beror på att man spänner foten för att man försöker "hålla i sig" med tårna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Maleficum
12/2/19, 1:15 PM
#5

Har du stadiga skor eller ridstövlar?

Jag har själv alltid haft problem med för höga fotvalv och använder specialsulor i mina skor för att inte få problem. Har även överrörliga leder vilket kan ge problem speciellt i anklarna och knäna (främst vid hoppning när stiglädret är kortare) och då hjälper det ankelstöd samt att faktiskt ha foten lite längre in i stigbygeln än vad man normalt sett inte brukar ha så inte hälen kan bli så nedtryckt (samt att jag måste tänka på att "hålla upp" hälen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ms. Werngren
12/2/19, 7:58 PM
#6

Tack för alla svar! Jag lägger inte så mycket vikt i stigbyglarna och känner mig ganska avslappnad ändå. Stigbyglarna är väldigt breda och hårda så ska testa ett par andra. Har aldrig haft problem med det förr men just med dessa stigbyglar får jag ont. #5 jag har också ganska överrörliga leder så det kan nog vara det också.

Annons:
HejsanALLA
12/3/19, 10:45 PM
#7

Kan även bero om du har dåliga leder eller liknande. Sprenger Bow Balance ska vara jättebra för knän, fötter os.v. Har inte testat själv men de är väldigt populära med bra omdömen. Ja det är dyrt men det är viktigt att ta handom dina fötter och du kan hitta dem begangnade för mycket mindre i priset

Pennyb
12/9/19, 9:20 PM
#8

Så var det för mig med innan. Felet var att jag hade något hål för korta stigläder och la därför för mycket tyngd i dem. Behöver inte vara samma fel för dig men men😊Jag har vanliga compositi plaststigbyglar:)

Upp till toppen
Annons: