Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 488 ggr
Aqha Guld saffran
11/29/19, 8:46 AM

Tillridning 13åring, för sent?

Jag ska få hem en häst som är 13 år. Han har endast ridits enkla turer och stått i hage. Han är hanteras för övrigt. En vän till mig nämnde att jag inte kommer kunna komma tävla (lättare klubbtävlingar) eller skickas iväg på tillridning för det är typ för sent😭 Är det verkligen för sent? Att han blir tillriden utav en tränare?

Annons:
Gronstedt
11/29/19, 8:56 AM
#1

Naturligtvis är det inte för sent, om bara hästen är frisk och rask! Det kan ta lite längre tid för en äldre häst att bygga de muskler som behövs för att kunna klara längre pass och jobba mer åt dressyrhållet i ridningen, men visst är det möjligt!

Däremot kanske du ska fundera på om det är värt det att skicka den på tillridning direkt. Om du väntar ett tag och bygger upp styrkan och uthålligheten i hästens muskler kommer den att ha bättre "nytta" av tillridningen.

Aqha Guld saffran
11/29/19, 9:05 AM
#2

Vad skönt att höra! 🙏 Ja tanken är att han ska byggas upp i styrka först, sedan en tillridning inom western för att se hur långt han vill komma Men vad skönt att höra att det inte är för sent!

Maleficum
11/29/19, 9:00 PM
#3

Är väl bara att se på alla mustanger som fångas in varje år och rids in, alla dem är ju inte direkt unghästar eller föl och har dessutom aldrig blivit hanterade av människor tidigare (och genomgår då också ett trauma när de fångas) men kan ändå bli fina trevliga rid och tävlingshästar.

Så länge dem är friska och krya så är det ju inga problem, är väl mest som #2 nämner att muskelbyggnaden kan ta lite längre tid.

En fördel jag kan se är ju att risken för förslitningsskador lär ju vara ganska minimal på hästen och bör ju då ha en större chans att hålla sig hel och fin i många år.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: