Annons:
Etikettridning
Läst 473 ggr
[Kotten123]
11/21/19, 11:38 PM

Självförtroende- ringrostig

Jag har nu en möjlighet att  kunna få hjälpa till i ett hoppstall. Det är hästar som står för försäljning, främst unghästar. Iallafall, jag känner mig väldigt glad och spänd, men har så HIMLA dåligt självförtroende.

Jag vet att jag är bra, men jag vet inte om jag är SÅ bra. Jag tvivlar så. Och just nu, för övrigt, har jag inte ridit på riktigt på ett tag, har inga fräscha hopp i kroppen o liknande. Ringrostig, helt enkelt. Känner mig också så nervös för att "förstöra" deras fina hästar, att jag smutsar ner allt. Eller att jag rider för passivt när jag lär känna ny häst, visar inte min riktiga ridning, och att de helt enkelt säger nej. 

Jag behöver tips och trix. Hur ska jag göra för att känna mig bra för "provridning"? (Första gången de ser mig rida). Hur lär man sig en ny häst snabbt? Hur kommer man över ringrostigheten? Tar gärna emot övningar man kan göra från marken allt allt allt.

Annons:
Shia1
11/28/19, 11:18 PM
#1

Ringrostig eller ej- din känsla är fortfarande densamma. När de ser dig rida- klart de fattar att du troligen ej rider ditt bästa, de bedömer utifrån vad de ser av dig där å då. Menar man måste ju lära känna hästen för att rida den på den bästa sätt. Samtidigt som man också behöv lära sig att så snabbt som möjligt rida hästen så bra som möjligt. Huvudsaken tror jag, ligger i HUR du rider. Mjuk, spänd, stum, följsam, orytmisk, lyssnar på hästen. Brukar alltid försöka ha tanken när jag sitt upp på nya hästar osv, att på de här 40 min ska jag göra mitt bästa för att få den så mjuk och avspänd som möjligt. Det handlar sällan om hoppa högt pang bom för funkar ej grunden kmr ej det funka heller. Många gånger när jag sitt upp på kompisars hästar osv, elr ngn som vill ha min hjälp att rida den/känna hur den känns. Så tar jag sällan någon galopp ibland utan fokuserar helt på avspändheten skritt å trav och bjudningen. Sen kan du inte göra mer än vad du kan 💗 Gör ditt bästa var trevlig osv. Så går det eller får du försöka på nytt framöver. Bry dig ej om människorna när du rider utan hästen. Vill de att du ska hoppa en viss höjd och du ej känner det passar-säg då det. Ärlighet varar längst. Det kmr gå superbra!

Upp till toppen
Annons: