Annons:
Etikettstallet
Läst 652 ggr
Ulvelin007
2019-11-14 21:14

Frågor

Hej!

Jag har precis fått en medryttare häst och har lite frågor om saker.

1. Hur känner jag att jag fått rätt galopp?

2. Har någon nåt tips för stabilare sits i galoppen?

3. Jag har på senare tid börjat trycka knät mot sadelvulstret (heter det så?) och får en ostablil höger skänken, vill få det att sluta har någon tips?

4. När jag sätter på ett täcke från vilket håll börjar jag?

5. när jag tar av ett täcke --//--

6. hur bra kan en inriden (engelsk och western) Quarter gå i dressyr? 

Tacksam för svar och kanske kommer med fler frågor

Annons:
Herveaux
2019-11-14 21:45
#1

Det enda jag kan hjälpa till med är fråga nr 4 och5. 😞

Jag börjar framifrån när jag lägger på täcke; knäpper bogspännen, sen magremmar och sist ben/svansrem. 
När det ska tas av gör jag tvärtom och börjar med ben/svansremmen, sen magremmar och sist bogspännen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ulvelin007
2019-11-15 19:57
#2

#1 Tack ;)

Shia1
2019-11-15 20:14
#3

1. hade supersvårt att lära mig det XD och tycker än det är svårt.

till en början, fatta galopp, försök känna vilken det är, kolla sen för att rätta dig. 

tips är att rida längs ex fyrkantspår lite innanför, och öva på att fatta höger och vänster galopp. (alltså även "fel "galopp) och då känna att den fattar den galopp du ber om.

mina tränare försöker få mig förstå att jag måste lita på min känsla för att jag har den XD jag typ meeeenXD

men såhär känner jag nu

- svårt att veta om det är rätt galopp- men känner om det är fel galopp-alltså borde det vara rätt om jag ej känn det är fel.

2.Öva rida lätt i galoppen, ha bra och stabilt skänkel läge. öva att stå upp två språng, sitta ned ett, stå upp två, sitta ett osv. 

3. tänk att du har barbieben-alltså sånna ben på bariedockor som går att bryta ut typ å så stannar benen så? tänk att du gör så m dina ben att du typ bryt ut dem så. (min tränares vackra beskrivning så jag skulle förståXD skulle även ha sand i byxorna å ngn slå mig i magen å någon annan dra mig rakt upp i nackenXD haha brutal.

samt tänk att du ska kunna ha en 500 vid din vad utan att tappa eller knöla den

4brukar spänna fram, under magen, sen bak. när jag tar av under magen, bak och så fram. 

6. så bra som den kan :)

Ulvelin007
2019-11-16 18:07
#4

Tack så hemskt mycket🙌🏻

Lona
2019-11-16 21:59
#5

Har du tillgång till en inhägnad ridbana/ridhus? Annars kanske en del av övningarna är lite olämpliga, åtminstone på en ny häst som man inte känner. I synnerhet om det är en privathäst som inte är van vid olika typer av "konstiga" övningar, ridskolehästar brukar vara mer härdade och kanske även ha ett annat temperament.

Rent allmänt när det gäller ridningen så tycker jag att man inte enbart ska fokusera på en specifik gångart utan se det som en helhet. Har man bättre känsla för hästen i skritt så smittar det av sig på galoppen, så att säga.

1. Ett sätt att lära sig var hästen har sina ben är att skritta på asfalt. (Jag har även gjort det kortare sträckor med tölt.)
Lyssna på klappret, känn efter vilket ben det är som sätts i och lyfts upp. Försök att slappna av i det läget, strunta i din sits och om hästen går i bra form, bara lyssna och känn!
Du kan göra en liknande övning på ridbanan men blunda! Det låter ju inte lika tydligt men om du blundar så får du en helt annan känsla för hur hästen rör sig. Flyt liksom bara med.

Jag vet inte om du redan har koll på det, men jobba även att sitta på rätt sittben i traven. Tjuvkika inte utan känn efter hur det blir när du byter sittben. Främst på ridbanan, men även ute kan du komma fram i trav och rida lätt, försök känna vilket ben du "sitter på". Kika sen och få "facit", alternativt om du har någon som kan titta och hjälpa dig.
Det känns tydligast på böjt spår, ju mindre sväng/volt desto tydligare men det är också jobbigare för hästen.
Jobba även i trav där du sitter ner. Tänk inte för mycket utan känn!

Sen kommer vi till galoppen. Det lättaste är förstås om du har någon som tittar åt dig men samma sak där, känn! Både på ridbanan och när ni rider ut. Även rätt och fel galopp känns tydligare på en volt men det är betydligt jobbigare och svårare för hästen, i synnerhet om du inte har den i balans.
Du kan även tjuvkika, ställ dig i lätt sits och snegla ner på det (förmodade) inre frambenet. Försök att inte vika hela dig eller ens nacken utan flytta bara blicken!

2, Samma sak där, jobba i samtliga gångarter. Kör olika typer av balansövningar, det finns säkerligen många på Youtube. Börja i skritt, sedan i trav. Att galoppera i balanssits är väl inte så smart men rid utan stigbyglar om du kan och tycker att det känns ok. Eventuellt kanske någon kan longera hästen medan du sitter på så att du kan koncentrera dig just på att sitta och att känna? (Det är jättebra även när du tränar på att känna vilken galopp du har.)

Tänk dig att du andas ut och liksom sjunker ner med magen i sadeln. Räta upp dig lite utan att bli spänd och se till att ha benen liksom mjuka men inte sladdriga. Tippa inte ner tårna men du behöver heller inte ta ner hälen överdrivet mycket - det gör lätt att du spänner benen och rumpan för mycket.

3, Vilket även gäller för 1, och 2, faktiskt: Känn, känn, känn! Som #1 nämnde, det kan vara jättebra att tänka i olika bilder. Vi har en instruktör som jobbar med centrerad ridning, de första gångerna var helt magiska och det var då jag verkligen lärde mig rida, förstå hästens rörelser och min inverkan på dem.
Skritta på ridbanan med långa tyglar, senare kan du göra det även ute. Börja i ena benet, nere i tårna. Hur känns det? Hur håller du tårna? Pekar de in/ut/upp/ner? Är de spända?
Jobba dig uppåt till rumpan och gör sen samma sak med det andra benet. Jämför benen - känns de lika? Är de lika tunga? Lika långa? Kniper det mer på ena sidan? Fortsätt med rumpan; känner du båda sittbenen? (Om du inte känner dem alls, sätt dig på ena handen och känn efter.)
Sitter du lika mycket på båda? Fortsätt uppåt, gå igenom hela kroppen ända upp till hjässan. Det ska kännas likadant på båda kroppshalvorna, försök annars att mjukt rätta till det som är "fel". Kruxet där är att hitta var felet sitter; det kan typ bero på höger lilltå att du spänner ena axeln…
Det ska också kännas naturligt, sitt inte som en hösäck men ändå avslappnat utan onödiga spänningar. Lägg märke till hur du andas, vad sker med kroppen när du andas in och andas ut?
Du behöver faktiskt inte ens skritta när du gör detta, du kan stå helt still i en halt med långa tyglar. Allteftersom du jobbar dig igenom kroppen så kommer du förmodligen märka hur även hästen byter tyngdpunkt, att den trampar om med benen, kanske gäspar eller ruskar sig. Låt den göra det, den håller helt enkelt på och balanserar upp dig på rätt sätt.

Herreminje, jag kan skriva hur mycket som helst men här är en början i alla fall!😃

5, och 6, har du redan fått bra svar på. Lägg gärna täcket lite för långt fram och rätta till det genom att dra det aningen bakåt. Dra det aldrig framåt, då hamnar pälsen fel under. Om du råkar lägga det för långt bak så ta av det och lägg på det igen längre fram.

7, En quarter kan gå lika bra som ett vanligt varmblod i dressyr, det handlar som sagt om utbildningen. Dock har de oftast lite annorlunda form, jämför en quarter som går  western mot ett varmblod i engelsk dressyr, det är inte bara ridningen som skiljer utan även hästarnas exteriör och naturliga form.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ulvelin007
2019-11-17 10:45
#6

Tack så mycket #5 börjar redan imorgon ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: