Annons:
Etikettbeteende
Läst 770 ggr
dundeer
2019-11-13 22:28

Rastlös unghäst

Har en rastlös 2 åring här hemma, sitter å funderar på berikning i hage/box. Tar gärna emot tips på speciellt matberikning, har 2 olika hönät på 2 olika ställen i hagen (+ en hel bal), har hönät i boxen. Finns det nån typ av aktivitetsbill eller liknande för pellets? Funkar det? Andra typer av berikningar? 😁

Annons:
Maleficum
2019-11-13 22:39
#1

Har sett det finns bollar för pellets och även bollar med flera hål för hö och sen diverse slick saker man kan hänga upp på olika vis.

Huruvida det funkar eller inte har jag däremot ingen aning om (min kanin uppskattar de små versionerna iaf 😉).

Sen kan väl trickträning vara en ide så hen får använda hjärnan (och samtidigt bygga upp en bra relation).

Annars är väl det bästa stora varierade hagar med bra hagkompisar som han kan leka med (men kan ju vara svårare att fixa).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2019-11-13 23:50
#2

Jobbar du med honom på något sätt? Hanterar mer än att ta in/ut ur hagen, promenerar, lösträning på ridbanan, gör något annat? Jag tycker visserligen inte att man ska kräva för mycket av en unghäst, i synnerhet inte fysiskt (nu menar jag tidig inridning och andra typer av hårdare träning) men att ge honom lite allmän stimulans i vardagen mår han säkert bara bra av. Många unghästar blir trötta bara av att man gör något med dem, när de får tänka och uppleva nya saker så händer det massor i skallen på dem.
(Du kanske redan jobbar med honom så ta mitt inlägg som ett löst tips.)
Annars är ju halm en perfekt berikning/sysselsättning. Att stå och pilla med, blanda gärna höet och halmen så att han får stå och sortera fram höet när han äter. Det blir kanske inte så kul att mocka om han grisar omkring i hela boxen men man vänjer sig.😊
Att ta några rejäla grenar av lämpligt träd och hänga upp/lägga i boxen eller hagen för hästen att gnaga på eller bröta runt med kan också vara bra. Vi brukar slänga in julgranarna till hästarna efter jul, de tycker om att stå och pilla i riset. Kolla om de har skogsavverkning nånstans i närheten om du kan få tag på tex grangrenar/kvistar!
En variant som jag snott från hundträningen är att låta hästen leta reda på tex morotsbitar som man slängt på marken. Man får förstås träna in det i början men då kan hästen få gå och leta och nosa efter dem vilket möjligen skulle kunna räknas som en motsvarighet till att gå och leta efter gott gräs eller liknande.
Du kan även gömma pellets el morotsbitar el dylikt i höet, eller ännu hellre i halmen om du har det.
Beroende på hur ni har det i hagarna och om ni fodrar varje dag eller har fri tillgång så kan man lägga ut lunch/middagshöet över en större yta. Ofta gör man ju några högar som hästarna kan stå och käka från, sprider ni ut höet över större yta så får hästarna jobba lite mer för maten genom att gå och pilla i sig efterhand. Mer som när de betar, med andra ord. Det minskar dessutom risken för tjafs mellan hästarna vilket det lätt blir även om man lägger ut fler högar än det finns hästar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

dundeer
2019-11-14 05:33
#3

#1 vi är ganska nya för varandra så har inte kommit så långt, men planen är trick träning snart ^^ #2 som jag svarade #1 så är vi väldigt nya för varandra, vi är fortfarande i "lära känna" stadiet, men vi är ute på promenader när föret tillåter och brukar leka på ridplan ibland utöver daglig hantering :) Hage och kompisar får tyvärr inte att göra någonting åt, men ska absolut ta till mig tipset att gömma lite gott ^^

Shia1
2019-11-17 21:57
#4

Nu är jag inte sådär superinne bland ridhästar å deras sätt att utbildas osv. Men kan du inte köra in den? (om du kan köra/köra in alt känner ngn med vana) Iaf tömköra. (om din är rätt byggd för det å inte inne i en växtperiod just nu) Vi kör in hästarna våren som tvååringar. Tömkör 5-10 ggr vagn 8-10 ggr sen bete maj-september. Sen är de för de mesta som vilka hästar som helst att köra. Premas å kalas på våren å sen lång vila/bete innan vinterträning. Varav sen på våren som treåring - fyraåring rids de in(där kommer jag med i bilden😂) Beroende på kroppsform. Hur de byggs osv. Ex är en av tvååringar nu väldigt liten å robust å stark rygg-ska börja rida in den ganska tidigt nästa år, medan de lite ädlare blir senare eller som 4 åring. Förvisso rids de här ej för ridning utan för mer allsidig träning. Tänker att Tömkör du så kan du jobba över bommar, cavaletti osv. Kör du så kan du träna mer kondition lite lätt så sen vid inridning har den lite kondition. Vill du tillbringa mer tid osv föreslår jag massera! 😂 Är det bästa en av tvååringarna vet. Medan några andra är mer skeptiska.

dundeer
2019-11-18 20:36
#5

#planen är att börja tömköra eventuellt sätta i vagn 😍 Men måste först å främst få bättre underlag.. Sen har jag ingen som kan vara en hjälpande hand :(

Bjallstal
2019-11-24 11:25
#6

Som ovanstående skrev, tömkörning är fantastiskt. Har ni dåligt underlag och ont om hjälp så kan du börja vänja den vid och promenera vanligt med utrustning. Sedan kontaktövning och lite trickträning där den måste tänka lite. Pelletsboll har vi till vårt russ då hon äter fort annars och den fungerar bra för lite längre ättid och stimulans för en rörig unghästhjärna

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Pennyb
2019-12-09 21:38
#7

#2 Har hört talas om att man kan slänga in julgranarna till hästarna.. Kan dem gnaga på kungsgran och rödgran?

Maleficum
2019-12-09 21:59
#8

#7 Jag skulle nog bara göra det om det är en ekologisk gran så icke ekologiska kan vara ganska ordentligt besprutade.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caf_Roy
2019-12-10 09:11
#9

#7 bara rödgran, kungsgran är giftigt för hästar!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tiktak697
2019-12-10 16:22
#10

Lösdrift

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: