Annons:
Etikettstallet
Läst 583 ggr
Ulvelin007
2019-11-12 17:26

Smörja hovar

Hej! Jag undrar när man bör smörja hästens hovar? Hur ofta och varför? :)

Annons:
Caf_Roy
2019-11-12 17:49
#1

Om dom är torra, speciellt på sommaren, kan man smörja dom för att förhindra sprickor. Räcker att smörja med matolja.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ulvelin007
2019-11-14 17:29
#2

okej, tack så mycket ;)

Lona
2019-11-14 21:35
#3

Det beror lite på hovarna och även på underlaget. En lerig vinterhage påverkar på ett annat sätt än en snustorr sommarhage till exempel. En del hästar behöver man inte smörja alls, andra behöver regelbundet pyssel några gånger i veckan.
En tumregel som åtminstone jag kör på är att om du inte vet hur just den hästen behöver få sina hovar skötta så gör ingenting!Naturligtvis ska man kratsa och göra rent hovarna i vilket fall.
Om det är en specifik häst du tänker på (jag såg att du blivit medryttare, grattis!👍) så fråga ägaren och gärna hästens hovslagare. Det är ju möjligt att de testat diverse oljor och andra medel med olika resultat så då kan du få tips som passar just "din" häst.
Passa förresten gärna på att vara i stallet när hovslagaren är där, du behöver kanske inte bombardera honom/henne med frågor men kika och fråga om det är något konkret du funderar över. En erfaren och seriös hovslagare tycker snarare att det är positivt att hästens ägare och medryttare engagerar sig.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ulvelin007
2019-11-15 19:57
#4

😃

Upp till toppen
Annons: