Annons:
Etikettövrigt
Läst 746 ggr
HejsanALLA
2019-11-11 18:02

Roliga frågor

Vilka bett/bettlösa alternativ rider ni på? Märke och typ? Tycker ni det är viktigt med anatomiskt? Vem inspireras du mest av från häst världen? Vilken utrustning kan du tänka dig lägga pengar på? Ex. Träns, Benskydd, schabrak

Annons:
Vikan
2019-11-11 18:15
#1

Rider på ett sidepull från Claridge horse men funderar på att köpa ett annat då det är en aningens förstort

Tycker själv det är bra med träns som inte trycker på de känsliga områdena på hästen, vilket är en del. Så ja, anatomiskt är rätt viktigt här.

Emma Csendes! Hon är en stor anledning till varför jag vill kunna rida utan utrustning

Träns och sadel är mitt prio ett eftersom de dels kostar mer och sedan kan ha en väldigt stor (negativ) inverkan på hästen, särskilt sadeln där. Annars är det främst schabrak, mest för att det är kul att köpa 😃

Vrilen
2019-11-11 21:29
#2

Rider oftast i en vanlig lädergrimma eller ett anatomiskt hackamore från Taur. Har även ett sidepull från Taur jag använder ibland. 

Så länge hästen gillar tränset och är bekväm så spelar det kvitta för mig.

Håller med #1, Emma Csendes! Gillar även Rick Gore men man får lära sig och plocka ut dom bra sakerna han säger och sålla bort dom lite mindre bra. 

Ja träns och sadel är väl det viktigaste eftersom det kan skada hästen betydligt mer.

Maleficum
2019-11-12 21:13
#3

Nu har jag ju ingen egen häst utan rider på ridskola så det blir ju den utrustning som den specifika hästen har vilket varierar (dem har främst "vanliga" träns men fler och fler, speciellt av de stora hästarna, har fått micklem träns och ibland har några mekaniskt hackamore).

Hade jag haft egen häst hade jag nog valt någon form av bettlöst som passar hästen och om det skulle vara något träns för bett skulle jag vilja ha ett träns där det går att fästa bettet i "nosgrimman" (som man kan på micklem tränsen men helst utan knäppning under käken så hästen har friheten att kunna gapa om tygeltaget av nån anledning blir för hårt) eller inte ha någon nosgrimma alls.

Ett träns ska ju sitta bekvämt på hästen.

Kan hålla med #2 om Rick Gore. Men över lag är det väl inte nån enskild person jag är direkt inspirerad av.

Hade satsat på sadeln eftersom den är så viktig att det passar och bekvämt och bra huvudlag. Annars är inte jag så mycket för massa prylar till något av mina djur mer än det nödvändiga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Shia1
2019-11-12 21:27
#4

ooh… heh har typ vägg full med massa olika bett, men rider på ett tvådelat halvnormalt tunt/tjockt? typ standard XD 

jo tycker det är viktigt, framförallt att de ska passa hästen och inte trycka på något sätt det utgör skada osv. 

Väldigt många! varav jag försöker ta med mig det bästa hos varje. 

Min dressyrtränare jag haft sen jag började rida på ridskola som 5 åring till och från , och rider för henne med min häst. utan henne vågar jag inte tänka på hur jag skulle ridit å min häst varit att rida XD Positiv, glad, stöttande, peppande, bra på att förklara så man FÖRSTÅR. (ibland är allt grekiska och man kan behöva någon som förklarar så man förstår. Ex en gång. skulle tänka jag hade stenar i hälarna vinklade inåt, sand fulla byxorna(baken, men heliumbalonger vid mina knän, någon ska hålla upp mig i nacken och någon slå mig i magen. XD DÅÅÅÅ fattade jag

travtränaren-  extremt bra på att lära ut, får en att våga prova nya saker osv. början i stallet var jag extremt rädd att göra fel osv. men enligt han måste man göra fel för att lära sig, huvudsaken man lär sig utav felen typ.  Han har väldigt bra häst tänk osv! och kan få den mest osäkra spinkiga och hetsiga hästen lugn och trygg och fin. 

utan honom, hade jag aldrig mött min häst. Han behöll honom så jag skulle få ha en häst att pyssla, lära och göra misstag på som han uttryckte det som XD när stallet eg var fullt med andra hästar, å han lika gärna kunnat tagit in en bra travhäst som kunde tävla och springa in pengar. 

samt hade vi aldrig flyttat ut på en gård och haft 6 hästar på gården om han ej hjälpt till med alla de bitarna. 

sen inom ridningen ser jag upp till Patrik kittel, Peder fredricsson, pether markne, isabell werth osv. 

Sadel, hjälm och säkerhetsväst.

Upp till toppen
Annons: