Annons:
Etikettridning
Läst 421 ggr
Shia1
2019-11-10 21:44

När allt gått käpprätt neråt och vänder med bravur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni vet den här känslan när allt plötsligt lossnar och känns så barnsligt enkelt!?

Min häst är HELT otrolig! 

Insåg för ett tag sen(okej börjar bli några mån nu) men iaf, att jag e sjukt korkadXD

Nejmen, Vänster galopp har vart svår sen jag började försöka lära min häst galopp.(travhäst) Först och främst- Misstag ett, första gångerna i galopperna tog han båda, men sen vart han så pigg efter en galopp så tog end en galopp/pass som mest=höger galopp. (red han här 2-3 ggr(veckan)

sen tog han vänster ett tag, men har alltid tagit mer höger galopp då det varit "lättast". 

Om än det varit en kamp många gånger. Men när väl vänster började funka hyfsat, hamnade vi i tränings-svacka. Vet fortsatt inte vad det var som hände, Om det var att han vart för pigg eller så, men då började han krångla. Först lite men tsk snabbt mkt, Liknande som när han kom. tog ut massa osv, men vi hittade som inget, tänkte att han troligen var pigg-började köra honom och vara mer bestämd- provade så och blev bättre ganska direkt. Var dock väldigt observant om de skulle bli värre, men blev bara bättre(tog ca 1-2 mån träningsuppehåll från dressyr/mentala utan bara skogsturer och mycket galopp i skogen) 

Sen började vi då träna igen, och började få till lite vänster galopp också. Kom fram m min tränare m att de kan va de lilla min hands läge ändrade sig inför vänster galopp pga typ spändhet ellerså, gjorde det svårt-han är väldigt känslig+väldigt känslig för ryttarens sits osv)

Men när det funkade, fick ny dressyrsadel jag satt 100 ggr bättre i, och han började kännas riktigt fin! (de gånger min energi räckte till att orka rida ordentligt)

pang, ingen ridning på flera veckor-han fick stå under den tiden…

kring 4-6 veckor blev det, oklart, men när jag sen började rida honom var det 1 gång v t början typ skritt så lite grötigt då mitt minne e typ borta därifrån. 

princip hela maj gick ut på att jag skulle lära mig rida igen… dr träningarna- trava en långsida, tog typ hela passet innan vi fixade det. eller ja, snarare jag. 

Men sen började jag å han komma tillbaka och bli bättre! sen vid sommarlovets början, han flyttade hem till oss, gick inte lika mkt där kring flytten, så vart han tokig att rida. pigg, het, (som han var när han kom)

började köra honom osv, tog över halva sommaren innan vi kom tillbaka, (tack vare hopphinder! =motivation=galopp=mer utav ridningen.

så, basic januari-augusti= stått stilla. 

men så nu, senaste månaderna, vi har tagit mängder med kliv. Anmälde till både hopp/dr träning(varannan v hopp, varannan dressyr)

Första hoppträningenXD heh… att få galopp bestod största delen utav. och den var i hundratjugo. 

sen hoppa va hur vingligt som helst å ja. 

koala. 2-3 månader. senare. på dr träningarna har han tagit höger galopp bra, inte vänster riktigt än men tror den går på tisdag. hoppträningarna-börjat ta vänster galopp, där, vi har börjat hitta hinduerna å jag börjat styraXD

I tisdags hoppade vi oxar på 80 och räcke på kring90-(95 ena kanten, 85 andra så ja), (GULT!) var 70 först och kom då, tvärnit och han var helt förskräckt över ett GULT hinderXD andra gången hopp stillastående å sen fattade han

sen gick det hur bra som helst, kom i trav landade i galopp.

Tränaren var lyriskXD Hon sa att hon fattar inte vad som hänt, att hon fortfarande tänk vi ska va som på första träningen XD

och vissa gånger var även jag med väldigt bra! Vi båda hade dunderkul(lilla hopprädda jagXD)

och nu i helgen, när jag trimmat lite dressyr- han tar vänster galopp, och höger har han varit magisk i! en riktigt PERFEKT galoppfattning idag!

han fattade direkt, samlat?XD kändes typ som att han galopperade med stora språng uppåt men ändå gick det så sakta. och mjukt. 

kan galoppera på volt i båda varven lugnt på HELT långa tyglar. (rider på lägda/äng)

lite mer än en månad kvar på året… 

blev inte som jag tänkt mig, hade hoppats kunna fixa galoppen och starta någon tävling. men nepp. Men vi har lärt oss 100 gånger mer än jag trott. 

Är en helt annan ryttare i sadeln nu. Och i hoppningen, jisses rädd är int å tala om, är svinkul ju! kommer på mig själv i att skratta när det går så bra, 

Samt insett att om ngt är svårt, är det det man måste träna på. Va tusan. XD på riktigt inte insett det tidigare. 

lite mer än 3 år sen nu han travade in i mitt liv. sa första dan jag inte skulle fastna vid han för att han säkert skulle säljas eller bli skadad eller ngt(efter.1 dag var jag fast)

2 år 10 mån senare fortfarande vi två och jag hästägare å så även nu :) 

Nästa år hoppas jag vi kan hoppa bana, starta någon dressyrtävling, ev hopptävling, bygga terränghinder och hoppa det, rida barbacka, bada, rida m montesadeln, köra intervaller( utan å va typ livrädd XD)

Men, imorrn ska vi ut på lång ridtur med min bästa kompis och hennes häst som or 5 gårdar från oss.

Och njuta och ha roligt. För allt kan vända på en sekund, (tog för övrigt 2 v innan jag kunde rida min häst sen den dag jag blev hästägare-samma dag trampa han av sig skon och blev halt)

Men utan min häst, hade jag nog aldrig återhämtat mig från min ätstörning såhärpass sådärfort. var på benen/träning efter 2 månader, men är väl först nu jagbörjar va 100%tbx.

mentalt är det lång bit kvar , men något ska man ju ha att bita i ""

Annons:
Shia1
2019-11-10 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Lite bilder(vete tusan va som. hände m de jag försökte i inägget XD)

Den m vitt schabrak är från första tiden :) Han ser hemskt spinkig ut haha, nu -bodybuilder

Shia1
2019-11-10 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

och ytterligare en på stjärnan <3

Upp till toppen
Annons: