Annons:
Etikettridning
Läst 654 ggr
Emmie andersson
11/6/19, 8:24 PM

Få snabb o stark häst lugn

Igår red jag en väldigt snabb o stark häst som kan va så att hon bara rusar mot ett hinder, o sen går åt sidan precis innan hindret. 1. Hur får jag henne lugn redan i framridningen? 2. Hur gör jag så att hon inte går åt sidan på hindret (om det finns något att göra)? Tack på förhand

Annons:
Caf_Roy
11/7/19, 10:42 AM
#1

Sänk höjden och tempot och rid dressyr över bommar och små hinder tills hon varvar ner och lyssnar på dig. Sen kan du höja lite i taget och lägga in lite mer hopplinjer, men se till att fortsätta kräva samma lyhördhet och reglerbarhet som i dressyren. Börjar hon rusa på en linje, bryt anridningen och jobba dressyr igen tills hon lugnar ner sig och lyssnar ordentligt. Antagligen blir hon för fladdrig med benen av att rusa för att kunna hoppa av, vilket hon inser när hon kommer fram till hindret, i så fall kommer hon sluta springa bredvid när hon slutar rusa och får koll på sina fötter.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
11/7/19, 10:55 AM
#2

Om du inte har möjlighet till det utan bara har framridningen på dig, fokusera på lösgjordhet och att lyssna på förhållningar och halvhalter på framridningen. Volter, skolor, lite övergångar och t mycket empoväxlingar. När du känner att hon är med dig kan du öka galoppen i början på en långsida, ta ihop till samlad galopp på mitten, öka igen andra halvan och samla ihop igen före hörnet. Och glöm inte eftergift så hon samlar för att du ber henne till dess att du ger tillåtelse att öka och inte bara bromsar så mycket du drar i munnen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

BokDuvan
11/10/19, 12:41 AM
#3

För den starka ponnyn jag ridit ganska mycket har jag märkt att han lyssnar mycket bättre om jag redan när jag leder honom in i ridhuset gör lite tempoväxlingar, jag kollar att han stannar när jag stannar, kan gå lite långsammare och snabbare den sträcka det tar för oss att gå runt på spåret och ställa upp oss på medellinjen. Väl i sadeln är det många tempoväxlingar, hon ska trava när du ger hjälpen och inte innan, blir hon stark så styr in på en volt, släpp efter på tygeln. Börjar hon springa, sakta av lugnt och gör om det. När hon fortsätter att skritta även när du släpper efter på tyglarna, (man kan överdriva eftergiften) då få hon trava, men mycket övergångar skritt-trav och tempoväxlingar i gångarten gör hästen mer lyhörd, lydigare och uppmärksam på dig. Vad gäller hoppningen, blir hon stark så sakta av till skritt och gör om det, till slut fattar hon att det inte hjälper att bli stark och sprina iväg. Angående att hon springer åt sidan, rama in henne, korts tyglar och benen intill, enda vägen ska vara framåt.

Emmie andersson
11/10/19, 1:05 PM
#4

Tack för bra tips! Rider henne på tisdag så ska använda mig av det ni sa :)

Upp till toppen
Annons: