Annons:
Etikettridning
Läst 418 ggr
HejsanALLA
11/4/19, 11:38 AM

Oliksidighet

Hej! 

Någon som har tips hur man kan träna väck detta problemet? Eller haft/har samma problem. Har försökt leta tips på nätet men det är svårt och hittar inget som hjälper.

Ja alltså tydligen så sitter jag snett. Jag trampar ner mer i höger stigbygel. Viker mig i vänster sida och roterar vänstersidan av bäcknet bakåt.

Har inte gjort det länge och det låter lite mer brutalt än vad det är men det är såklart illa. Men alla märker det inte så att säga om de skulle titta på mig. Är värst i vänstervarv då vänsterskänkeln är inerskänkeln. 
Jag försöker att hela tiden tänka på det och känna efter men har ingen att se när jag rider varje gång så ibland vet jag inte när jag sitter rätt eller fel. Kroppen är också att programmerad att ej veta när den är rak så ni behöver inte skriva något om att jag ska känna efter lite extra :)

Annons:
HejsanALLA
11/4/19, 11:41 AM
#1

Glömde tillägga att när jag rider i vänstervarv känns det som att tryckas åt höger. Jättesvårt alltihopa och jobbigt

Gronstedt
11/4/19, 11:49 AM
#2

Det är otroligt svårt att känna, kroppen har lärt sig fel och när någon instruktör ändrar så man sitter rakt så känner man sig hur sned som helst … Du är verkligen inte ensam om detta 😃.

Mitt tips är att rida för en bra instruktör så ofta som möjligt, gärna en som undervisar i centrerad ridning. Be att få tips på hur du ska tänka för att komma rakt och vad du ska titta/känna efter. Det kan vara enkla saker, som att man ska titta ned och se om knäna ligger jämnt i förhållande till sadeln och tårna jämnt i förhållande till knäna, eller att man ska tänka sig att det rinner vatten genom benen och att det ska rinna lika mycket på båda sidorna. Små tanketips som gör att man hamnar rätt "automatiskt". 

Men iaf till en början är det alltid bäst att ha en duktig person som håller ögonen på en. För kroppen blåljuger om huruvida den är rak eller inte 😉.

Maleficum
11/4/19, 5:13 PM
#3

Mitt tips är att jobba på det utanför stallet, gå till tex kiropraktor (finns dem som är hästkunniga och det är ju bästa valet) som kan fixa till så man blir rak i kroppen och kan ge tips på övningar att göra avsuttet.

Och även då träna styrka och balans och helt enkelt "lära om" kroppen från marken först. Det tar tyvärr ett tag att träna om kroppen för den kommer gärna vilja gå tillbaka till det den är van vid sen tidigare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: