Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 831 ggr
OliviaJW
10/31/19, 8:31 PM

vilket bett?

Hejsan! Jag har en liten fråga, jag har en shettis som rids av min kompis lillasyster. Jag är med henne varje gång då hennes mamma bara lämnar av henne i stallet så rider vi. Men när hon rider är hästisen väldigt stum och stark i munnen, när hon rider och ska stanna lyssnar inte lilla Britney (hästen). Har ni något tips på något bett eller nån nosgrimma som jag kan testa  på henne?

Annons:
Oklartliv123
11/6/19, 4:47 PM
#1

Låter som att ryttaren dragit för mycket i munnen så hästen blivit stum. Tipsar om att ta bort tränset helt några ridpass så ryttaren lär sig rida med sätet 😊 Eller köra bettlöst en tid. Det mesta ligger nog på ryttaren så att bettsla upp är bara dumheter

powerade
11/12/19, 8:58 PM
#2

Har det alltid varit så eller har det kommit? Tyvärr många gånger så slits det mycket i ponnymun pga små barn som ska lära sig rida. Vad har hon för bett nu? Prova bettlöst på bana inhägnat. Sen tredelat med koppar i mitten. Så ge en speciell smak som lugnar vissa hästar. Vissa går bättre på t.ex rakt.

OliviaJW
11/30/19, 10:26 PM
#3

Hon har varit så hela tiden innan vi har börjat rida henne också, barnet drar inte alls mycket i munnen då jag lär henne att man inte ska göra de.

Maleficum
11/30/19, 11:27 PM
#4

Om hon alltid gjort det så skulle jag gissa på att hon helt enkelt inte vet vad det betyder.

Bästa lösningen är väl helt enkelt att börja träna om och lära in att ett mjukt tag i tyglarna betyder stopp (kan ju även lära in tillsammans med ett röstkommando).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
12/1/19, 10:05 AM
#5

TS, det kan vara klokt att utbilda lillhästen i töm så att den lär sig vad tömtag/tygeltag  betyder. Som #4 skriver hjälper det också att träna in röstkommandon som förstärkning. Viktigt då att hästen får träna på barnets röstkommandon, eftersom ett barns röst låter så annorlunda en vuxens.

Upp till toppen
Annons: