Annons:
Etikettövrigt
Läst 724 ggr
Kininälskaren
2019-10-29 21:29

Vad krävs för att bli medryttare?

Hej!

Jag är snart 18 år och vill ta mig lite längre i mitt intresse än vad jag får möjlighet på ridskolan. Där jag rider finns ingen möjlighet till ytterligare hantering än det man gör innan ridningen i stort sätt. Därför känner jag att en medryttarhäst skulle vara intressant. 

Ofta läser jag i annonserna att de söker en erfaren, icke-nybörjare och en person som ver vad de gör när de talar om ridning och stallsysslor. 

Jag kan grunderna och rider balanserat och kontrollerat i alla gångarter (både på bana och i skogen) och hoppar enklare banor. Är även säker på de "lättare" sysslorna såsom bortsa, sadla, mocka osv. 

Jag känner mig osäker om detta skulle vara möjligt för mig. Jag har ingen större erfarenhet utanför ridskolan men samtidigt är jag inte helt grön heller. Har ridit till och från i ca 6 år. 

Vilka krav skulle ni ställa på en medryttare?

Annons:
Winstona
2019-10-30 18:09
#1

Jag tycker det viktigaste är att personen rider mjukt, är snäll mot hästarna och villig att lära sig! Jag skulle prioritera en person som är ödmjuk, älskar hästar och är villig att lära sig framför en som kan mycket och därför inte lyssnar, håller på med mobilen ist för att fokusera på hästen och liknande. Var bara ärlig med vad du kan och var dig själv!

Gronstedt
2019-10-31 13:44
#2

Om jag skulle ha en medryttare skulle jag välja en som är självgående och kan ta hand om hästen själv på sina dagar och som är lyhörd för hästens behov. Därutöver skulle det vara viktigt att kommunikationen mellan mig och medryttaren fungerar bra och att personen är pålitlig, så jag kan vara trygg med att hästen får det den behöver.

Shia1
2019-11-05 22:42
#3

Beror HELT på vad för hjälp jag behöver och vad jag vill uppnå m medryttare. 

skulle jag haft hästen ex i ett annat stall och inte på gården, och velat haft hjälp m mer stallsysslor osv. 

och hästen i övrigt fått bra träning att det inte spelar så stor roll om den skrittas/joggas lite lätt jämfört m tufft dressyrpass.

utan största behovet är ompyssel osv, då hade jag tagit någon trevlig som hanterar hästen på ett bra och säkert sätt m bra grundtänk. 

Min häst jag har nu, hade jag däremot haft mkt högre krav på riderfarenhet. Då han är speciell osv. Och isf skulle behövt fortsatt hjälp att utbilda honom vidare

-Förvisso kunde jag inte mkt när jag började rida honomXD å for ut på skritt turer i skogen så ja.

Upp till toppen
Annons: