Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 649 ggr
Freja_Maddox_Modonna
2019-10-24 21:30

Hjälp! Problematisk häst!

Hej! Jag har under en längre tid ridit två ponnyer i ett litet privatstall med inhyrning i närheten av där jag bor. Där står också ett 17 årigt nordsvenskt sto som jag har börjat rida. Hon är dock lite problematisk…

Hennes ägare har haft henne i många år och var den som red in henne efter att bara ha kört (hon kände alltså hästen innan köpet). Hon har nu inte ridits regelbundet och varit igång på ett bra tag! Bara skogspromenader, körning då och då, skrittats med ryttare (ägaren) i longeringsgjord eller westernsadel, eller enstaka longeringspass. Efter att ägaren har ridit med på mina markarbetsprivatlektioner för stallets ägare är stoet nu igångsatt. Hon har även lånat en hoppsadel så att jag och hon inte behöver hoppa i westernsadel. Så jag har du börjat rida hästen.

Hon har alltså vääldigt få muskler. Och sen till det största problemet, galoppen. Jag försöker att fatta ifrån kort trav men hon blir sååå pigg och jag får inte ner henne i en tillräckligt lugn trav för att kunna fatta en ordentlig galopp. Hon blir superpigg och travar superfort och jag har jättesvårt att få henne att sakta ner. Jag har testat att fatta ifrån skritt också vilket har funkat bättre! Men när vi väl får galopp håller den bara max en halv volt innan det bryts av till trav igen. Och väl nere vid traven får jag knappt stopp på henne. Hon bara slänger huvudet åt alla håll och kanter och lyfter lite lågt på bakbenen som om hon skulle sparka bakut. Sen kränger hon jätte mycket in mot mitten och vill gena och jag är inte superbra på att hålla imot.

SUPERDUPER tacksam för hjälp och svar. Har du några övningar som bygger muskler eller hjälp med galoppen och traven, eller geningen? Svara jättegärna!

mvh Freja

Annons:
Gronstedt
2019-10-25 09:25
#1

Det första är förstås att kolla att hästen inte har ont, att utrustningen verkligen passar och så vidare. Om hästen sätts igång så kan den snabbt ändra sig så mycket att utrustningen inte passar.

Sedan ska man komma ihåg att galopp kräver starka ryggmuskler, och balanserade galoppfattningar kräver MYCKET starka muskler. Se till att bygga upp hästen ordentligt innan du ens försöker begära det av den! Om den främst har blivit körd tidigare har den förmodligen haft trav som sin främsta gångart och är helt enkelt inte van att galoppera. 

Skynda långsamt, kräv inte snygga fattningar eller galopp på böjt spår innan hästen orkar! Skritta, klättra, arbeta över bommar, tömlongera så att den får arbeta på böjda spår utan tyngd av ryttare. Etablera röstkommandon för öka, minska, skritt, trav, galopp och så vidare, så att ni är överens om vad som gäller. Jobba med hästens balans och spårning. 

Galoppera lös på ridbanan eller kravlöst rakt fram ute, så att hästen lär sig att galoppera och balansera sin egen kropp.

Freja_Maddox_Modonna
2019-10-26 09:08
#2

#1 Tack så mycket! Kommer med uppdateringar om hur det går!:)

Upp till toppen
Annons: