Annons:
Etikettfoder
Läst 495 ggr
Pennyb
2019-10-22 07:26

Fördela?

Om en häst fär 8kg hö om dagen, hur skulle ni då fördela det? Alltså hur mycket hö på morgonen, eftermiddag och kväll..😊

Annons:
Lona
2019-10-22 08:00
#1

Hur dags utfodras de? Tre ggr/dag är ganska lite, de borde få åtminstone 4 ggr/dag. En häst är ju menad att äta nästan 24/7 så man bör eftersträva så lång och jämnt fördelad tuggtid som möjligt. Eftersom den längsta perioden utan mat är på natten (om man har normal utfodring) så bör de få största givan på kvällen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pennyb
2019-10-22 19:08
#2

#1 yes! Dem får även halm vilket väl är lite mer tuggmotstånd? De får även det i hagen. Skulle det bli bra med 3kg morgon, 2kg eftermiddag och 3kg? Eller 2 kg morgon och 4kg kväll?😊

Maleficum
2019-10-22 22:08
#3

Har ingen aning om vad som är bäst och korrekt men vet att på ridskolan får alla hästar 1kg hö på morgonen innan de går ut i hagen. Sen vet jag inte exakt hur mycket de får resten av dagen (varierar ju lite mellan hästarna) men får en lite större mängd på eftermiddagen (plus halm) och sen får de den största portionen på kvällen (plus halm igen).

Sen om man "lösgör" höet innan man ger (inte bara slänger in en hel kaka utan skakar ut det så det blir luftigt) så ökar ät tiden också då dem inte kan stå och trycka i sig stora klumpar på en gång. (Hästars mättnad avgörs ju av antal tuggningar och inte av mängden på det sätt det gör för oss).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Travis D
2019-10-24 09:19
#4

Jag skulle säga 2 på morgon, 3 lunch, 3 natt. Alternativt 2 morgon, 2 lunch, 4 natt eller om morgon höet ges innan dom ska ut 1 morgon, 3 lunch och 4 natt

Upp till toppen
Annons: