Annons:
Etikettbeteende
Läst 643 ggr
isabellebju
2019-10-19 12:33

Häst lyssnar inte

Hej! Jag har en jättetrevlig och snäll ponny. Han har inte världens krut men är inte jättelångsam heller. Det är olika dag till dag. I land springer han i värsta farten och bockar och hoppar och vissa dagar vill han knappt gå. Ja, personlig 🤪 Iallafall så har jag börjat mig på att göra massa övningar med övergångar. Han blir väldigt pigg av det och gör speciellt fina galoppfattningar. Jag galopperar/travar/ ungefär en sida av ridhuset och bryter sedan av till skritt för att börja trava/galoppera direkt igen. Problemet här är att han var slutat lyssna näe jag gar honom i munnen. Han har tidigare gått jättefint och lyssnat perfekt men nu har han bara slutat lyssna. Det gäller inte bara när vi gör såna här övningar men bara ett exempel! Funderar på att byta till något starkare bett då han nu har tredelat. Tips/tankar om detta? Finns det andra sätt att gå till väga?

Annons:
Gronstedt
2019-10-21 07:56
#1

Var noga med att inte hålla i honom, utan ge din hjälp och ge eftergift omedelbart.  Ta igen och ge efter om han inte lyssnar. Var lätt i handen och låt hästen söka din hand i stället för att du tar i tyglarna tills du får kontakt. Sätt inte på ett bett som tvingar honom att lyssna.

Och framför allt, kolla att han inte har ont någonstans. Att ibland tokspringa och ibland inte vilja gå skulle kunna tyda på det. Även beteendeändringen att sluta lyssna tyder på att han inte är bekväm med situationen som den är.

powerade
2019-10-21 22:04
#2

Tycker inte att betsla upp ska vara prio 1. Men kolla tänder o kanske låt någo se över kroppen till att börja med. Gör övergångar och tempoväxlingar i skritt och överdriv gärna eftergiften. Lyssnar han fint? Lägg in trav. Slutar han lyssna gå tillbaka till skritt eller om han lyssnar bra kan man gå vidare till galopp. Tänk på att inte nöta övertgångar jämt då vissa tjurarihop. Hur gammal? Är han fräsch i kroppen kanske bränn lite energi ute så han är nöjd och inte vill springa emot utan gärna saktar av:/ Ta hjälp av tränare också som kan ge bättre tips utifrån ni som ekipage.

Lona
2019-10-22 18:39
#3

Instämmer med tidigare inlägg. Att han börjat med det här nu(?) gör att jag tänker att något är fel/gör ont. Har du bytt något i utrustningen nyligen? Ändrat något annat? Finns det någon du kan låna ett annat, snällt bett av och testa om han går annorlunda då? Testa bettlöst? Mest för att försöka ringa in vad som eventuellt kan vara fel. I första hand tycker jag annars att du ska kolla tänderna, när gjordes det senast? Hittar ni inget där så kolla utrustningen (även sadeln) och låt eventuellt en equiterapeut eller liknande gå igenom honom. Att skaffa ett skarpare bett känns inte som en bra lösning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: