Annons:
Etikettridning
Läst 598 ggr
Vrilen
2019-10-15 15:33

Hur börja med galoppsporten?

Hejsan!

Har väldigt länge velat testa på samt börja med galopp. När alla andra på ridskolan pratade om Malin Baryard när man var liten satt jag och analyserade senaste Triple crown vinnaren 🤪 Tyvärr är det en ganska liten sport i Sverige så det är ju inte bara så lätt som att gå till närmaste ridskola. 

Har egen häst men hon gillar inte alls iden om att springa fort så vill såklart inte tvinga henne till något hon inte gillar. Annars hade jag kunnat träna hemma men vill lyssna på min häst.  Bor heller inte alls i närheten av en en galoppbana vilket hade underlättat om jag gjorde. Så är det någon här inne som håller på med galopp eller vet något som kan hjälpa mig på traven?

Annons:
Shia1
2019-10-15 22:52
#1

Hur lång är du/gammal/vikt? Det du skulle kunna göra är att ha praktik i galopp stall och sommarjobba där. Kolla runt på hastnet och se😊 Hade själv tankarna där ett tag meeen min längd skenade iväg heh… Därav även montéplanerna på is…

Vrilen
2019-10-16 14:00
#2

Är tyvärr lite av det längre hållet, är 168 och väger runt 55 kg så tävlingsplaner är inte en så stor ide. Men har heller inget intresse utav att tävla utan vill helst bara träna och ta hand om hästarna. Börjar gymnasiet nästa år och då får vi göra praktik utomlands så kommer göra den på någon banna i USA. 

Tyvärr finns det inte ett galoppstall i närheten här :/

Maleficum
2019-10-16 15:46
#3

#2 Synd du inte bor nära Bro. Där har de nämligen varje måndag kväll träning för privatryttare så man får, under kontrollerade former, komma dit och rida på banan med vilken häst som helst :)

Tyvärr befinner sig väl de flesta tränarna just vid galoppbanorna så kan ju vara svårt att hitta någon en bit ifrån.

Efter att ha besökt ett av stallarna på Bro galopp (innan invigning) blev jag själv lite sugen på att bara få pyssla och fixa bakom kulisserna för dem hästarna vi träffa var så otroligt lugna och underbara och supergosiga!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Shia1
2019-10-17 23:40
#4

Men, om du ej kmr i kontakt m galopp nu. Gör vad du kan göra nu. Du kan träna, krävs mkt fysiskt styrka. Kolla gärna upp fysprogram för jockey. Har du nära t travbana? Om än mycket skiljer dem åt är det en del gemensamt dock. Vem har sagt att galopp alltid är att springa fort? Du kan korta stigbyglar a på din häst, om så nu bara skritta är det sjukt viktigt för balansen! När jag är helt återställd å frisk har jag tänkt satsa mot monté ev😅 (liiite farträddd heh när vi kör… Men rida går bättre!) Och syrran kom m briljanta idén att rida i montesadeln runt lägdan i skritt…. Benstyrka x100😅 Öva olika sitsar, analysera olika länders sitsar(vet ej mkt kring galopp men monté skiljer mkt mellan franska å svenska å norska osv)

Upp till toppen
Annons: