Annons:
Etikettridning
Läst 592 ggr
Emmie andersson
10/11/19, 11:11 AM

Lat häst

Just nu rider jag en väldigt lat häst i ridskolan och är inte van vid det så har ni något tips (brukar kunna rida alla sorters hästar men just hon är väldigt väldigt bestämd och bryr sig inte om jag varken tar spö eller använder skänkeln mycket, förutom ibland då såklart) Jag kan få igång henne i galopp till ett hinder men mitt framför hindret asså typ ett språng innan bryter hon av till trav och hoppar i trav. Och om ingen häst är framför henne bara stannar hon för att hon inte vill gå ”själv” Tack på förhand

Annons:
Lona
10/11/19, 11:24 AM
#1

Min spontana tanke är att hon inte riktigt trivs med sin uppgift. Alla hästar passar inte på en ridskola helt enkelt. Är hon alltid lika "lat"? Gäller det för alla ryttare eller bara några få? Att sitta och driva och använda spöt är egentligen ingen lösning i längden men det är svårt att jobba igenom en häst som man bara rider ibland och det dessutom är många andra som rider däremellan. Försök att rida varierat men givetvis anpassat efter lektionen. Tempoväxlingar, volter, flytta lite sidvärtes.Ha ett visst "minimitempo", hon ska tex ha rätt gångart, men kräv inte att hon ska öka, öka, öka utan nöj dig med några steg, beröm och låt henne sänka tempot något som belöning. Försök att få henne känslig för dina hjälper, att "väcka" henne mentalt vilket inte är detsamma som att hon hela tiden ska öka tempot. Var noga med att belöna när hon gör rätt! Sen är det förstås det självklara svaret - vad säger din ridlärare som dels känner både hästen och dig, dels ser er IRL?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emmie andersson
10/11/19, 11:42 AM
#2

Tack för svar. Ja den hästen är oftast lite lat och så med nästan alla. Men kan vara att man verkligen måste rida henne rätt, har inte hoppat henne nån gång innan (första gången i tisdags). Min ridlärare säger att jag måste bli bättre med att skänkla på henne, eftersom att hon kräver en bestämd ryttare. Sen om man läser om henne på ridklubbens hemsida står där även att när man väl vet hur hon är och känner henne kan hon gå fint och så så kan ju vara att jag inte är van med henne, får iallafall hoppas det! Men ska prova dina tips på tisdag igen :)

Maleficum
10/11/19, 8:17 PM
#3

Mycket beröm och positiv attityd!

Vi hade en superseg häst på ridskolan ett tag (hon flytta precis innan sommaren just för att hon inte riktigt trivdes) men hade man en positiv attityd och var mer som en cheerleader så kunde man få upp henne i otroliga farter! Tjat och sånt funka däremot inte.

Så fort hon bara gjorde minsta antydan till ökning av tempot så berömde jag med glad röst och klapp (och sluta direkt skänkla), efter uppvärmningen behövde jag bara börja klappa henne lite på halsen för att hon genast skulle öka steglängden.

Sen älskade hon när det hela tiden hände något nytt (tex när vi körde working equitation eller liknande saker blev hon alltid superpigg).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Emmie andersson
10/12/19, 4:45 PM
#4

Bra tips! :)

BokDuvan
10/12/19, 10:10 PM
#5

Låter typ exakt som en ponny på min ridskola, såå snäll och allt men testar alla ryttare som sitter i sadeln varje gång. På henne gäller det verkligen att från början vara bestämd och konsekvent, vad vill du ha för tempo och se till att hon går i det direkt. Använd först skänklarna och får du ingen reaktion peta till med spöet till hon ökar och då slutar du och ger massa beröm. Rider henne alltid med dressyrspö och gör en viss rörelse, asså småskakar snabbt med spöhanden så att jag petar till henne lätt hela tiden när jag väl använder spöet. Tycker det fungerar bättre än att daska till henne en gång, att småpeta blir mer konsekvent, då förstår hon att hon har gjort rätt när småpetningarna slutar. Försök att vara konsekvent och håll henne aktiv hela tiden med tempoväxlingar och volter, övergångar osv. Om du får upp henne i ett bra tempo som hon håller och att hon lyssnar på dig kommer det att gå mycket bättre i hoppningen.

Upp till toppen
Annons: