Annons:
Etikettridning
Läst 928 ggr
Matildahlmm
10/9/19, 11:32 PM

Vikt på D ponny?

Hej, jag har en fråga ang min vikt på D ponny. Vet att det finns många trådar på olika sidor osv men inte hittat nåt som riktigt besvarat min fråga. Jag väger 64 kg (försöker gå ner till ca 60) jag ska ev hyra ponny inom några månader och jag undrar om jag ens kan hyra D ponny? Jag vill kunna rida regelbundet, hoppning, dressyr o uteritter osv..är det möjligt på D ponny?Te.x en connemara som är normalmusklad?Skriv gärna era åsikter!😬

Annons:
Maleficum
10/10/19, 12:17 AM
#1

Hur mycket en häst orkar bära beror på otroligt många faktorer. Ålder på hästen, hur vältränad den är, hästens byggnad (kort rygg och bred rygg klarar mer vikt än lång rygg och smal rygg gör). Ryttarens balans har även den betydelse och arbetet hästen ska utföra (hoppning sliter ju tex en hel del medan skogsmulleridning ju oftast inte är speciellt jobbigt).

Oftast så säger man en häst kan bära upp till 20% av sin vikt (då ska man tänka på att utrustningen inkluderas i det).

Själv är jag lång och väger ungefär 63kg just nu och jag rider då och då D-ponnyerna på min ridskola (har mycket bra balans) och där har de oftast dragit en lägre viktgräns på hästarna än vad de kanske skulle klara som privathäst då dem ju går med flera olika ryttare under flera pass varje dag så betydligt mer arbete än vad många privathästar gör.

Det bästa du kan göra är ju att kolla med den/dem personer/ställen du tänkt hyra ifrån om hur mycket vikt den/de ponnyerna kan klara.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Travis D
10/10/19, 12:46 PM
#2

Ja det borde du kunna, jag är 180, väger dock 50kg och rider maxad D dagligen. 

Hon bär mig utan problem så oroa dig inte. en beror det på hästen, din längd, balans o.s.v

Katti
10/11/19, 11:33 AM
#3

Ja absolut skulle jag säga, om inte hästen är väldigt gammal och sliten eller har några fysiska problem!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Shia1
10/11/19, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu är jag i längsta laget och känner det själv när jag sitter upp, men rider min kompis d ponny ibland. (😍 och leker /lär galopp ombyten och sånt roligt som inte min kan ännu 😅) Gått upp mkt detta år åga äs å försök t p bli frisk. Men är 180 lång p väg 65 kg. Vägde 56 ett tag i våras sista tiden jag fick rida innan de vart ridförbud och rider mycket bättre nu tack vare jag gått upp… Om än jag avskyr det. Men ser mycket bättre ut och känns bättre att rida honom nu vs våras. Skärmdump tagen mitt i ridpass så ej bästa bilden, men ja. Ni ser. Anser absolut du kan rida d ponny! Min andra kompis på 162 väg 60 och skulle absolut sätta upp henne på d ponny. Sen 2-4 kg hit å dit, det är ingen stor skillnad. Ex har jag ätit en pizza p godis dagen innan p gått upp två kg inte blir hästen förstörd av det.

Matildahlmm
10/13/19, 11:32 PM
#5

#4 Tack!! Varit osäker på det länge men eftersom ingen sa nej så vågar jag äntligen börja igen! Man ser ju te.x annonser osv för D ponnys o så står det ju ibland ”maxvikt 50-55 kg” till exempel så har varit lite osäker på det..

Oklartliv123
10/18/19, 8:08 PM
#6

Väger själv runt 70kg (försöker att gå ner) och rider c och d ponnyer utan problem.. Då rids dom dock balanserat och i form. Hoppar dom även utan problem. Är såklart lite väl stor men rider dom inte mer än en gång i veckan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: