Hur mycket en häst orkar bära beror på otroligt många faktorer. Ålder på hästen, hur vältränad den är, hästens byggnad (kort rygg och bred rygg klarar mer vikt än lång rygg och smal rygg gör). Ryttarens balans har även den betydelse och arbetet hästen ska utföra (hoppning sliter ju tex en hel del medan skogsmulleridning ju oftast inte är speciellt jobbigt).
Oftast så säger man en häst kan bära upp till 20% av sin vikt (då ska man tänka på att utrustningen inkluderas i det).
Själv är jag lång och väger ungefär 63kg just nu och jag rider då och då D-ponnyerna på min ridskola (har mycket bra balans) och där har de oftast dragit en lägre viktgräns på hästarna än vad de kanske skulle klara som privathäst då dem ju går med flera olika ryttare under flera pass varje dag så betydligt mer arbete än vad många privathästar gör.
Det bästa du kan göra är ju att kolla med den/dem personer/ställen du tänkt hyra ifrån om hur mycket vikt den/de ponnyerna kan klara.
Ja absolut skulle jag säga, om inte hästen är väldigt gammal och sliten eller har några fysiska problem!